Projecte

Art i vida

Institut de Sils - Sils

ESO 2n Cicle

b7009308@xtec.cat, nmiracle@institutdesils.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Selecciona una opció...
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com pot l'art transformar allò que rebutgem en alguna cosa que ens fa pensar, sentir o canviar?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat reflexioni de manera crítica sobre el consumisme i aprengui a transformar objectes rebutjats en obres artístiques amb sentit, per generar emoció i debat dins la comunitat educativa.

Descripció del projecte i de l’obra

Denunciar el consumisme i la cultura d'un sol ús tot reivindicant materials considerats inútils. Els estudiants reflexionen sobre el procés creatiu que condueix els artistes a la inspiració a partir d'una pel·lícula i la lectura de textos i col·loqui. Després connecten amb allò que a ells els inspira creant un Inspiration board. Investiguen la tècnica del Drap-art, que es basa en l'aprofitament de materials i residus dels quals algú n'havia prescindit, creen una obra d'art coral impactant i elaborada. El grup decideix com organitza l'espai de l'exhibició pública, que té un format de museu.

Creació d’obres o productes

L'alumnat ha investigat l'art urbà veient models i exemples de creacions amb impacte social i han anat a la deixalleria per observar materials inservibles que tenien a l'abast. Analitzant allò que tenien disponible, han materialitzat la seva denúncia transformant-lo en una obra d'art. Els alumnes han decidit què emprar i han optat per serrar, pintar, llimar, esculpir o retallar els materials, que sovint han acabat associant al propi missatge de denúncia de l'obra. Per exemple, han fet una obra de denúncia de la nostra dependència tecnològica utilitzant les peces d'un ordinador antic.

Col·laboradors externs

La deixalleria de Sils ens ha facilitat l'accés al recinte i als diferents espais en què tracten residus i ha pogut promoure la reutilització educativa i ha reforçat la seva tasca de sensibilització ambiental a través de la visibilització en una activitat escolar.

Preguntes connectores

Què fa que una cosa sigui considerada art?
Es pot separar vida i obra de l'autor?
Quins passos segueix un artista per passar d’una idea a una obra acabada?
D’on surt la inspiració per crear una obra d’art?
Quina importància tenen els materials en l'obra d'art?
Com es passa creativitat a la creació?
Quina importància tenen els aspectes formals?

Objectius d’Aprenentatge

Explorar i aplicar tècniques artístiques amb materials reutilitzats per expressar idees crítiques sobre el consum i la sostenibilitat.

Desenvolupar projectes artístics col·laboratius amb intencionalitat comunicativa, per compartir reflexions socials amb la comunitat educativa.

Reflexió

Professors i alumnes que van visitar la mostra van posar en relleu la capacitat de síntesi i metafòrica de les obres, a banda de l'acurada tècnica i la notable elaboració d'algunes de les obres. Els alumnes que participaven en el projecte destaquen haver-se sentit molt útils i connectats amb el treball, ja que és una proposta en la qual tota mena d'alumnes poden participar i excel·lir, independentment de les seves destreses més acadèmiques.