Pregunta essencial, repte o servei
Per què és important dedicar temps a nosaltres mateixos per trobar la calma?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat prengui consciència de la importància de dedicar temps a un mateix per millorar el benestar emocional i personal. Que identifiqui els efectes de la immediatesa en la seva vida quotidiana i aprengui estratègies per fomentar la calma i la cura. Que esdevingui un agent actiu en la construcció d’un entorn escolar i social més saludable, mitjançant la reflexió, la creació artística i l’acció col·lectiva.
Descripció del projecte
"Teixint la calma" és un projecte que convida l’alumnat a reflexionar sobre el valor del temps i el benestar personal en un context social accelerat. Durant un trimestre, els infants experimenten pràctiques com la respiració conscient, l’art visual, l’escolta activa i la connexió amb la natura per comprendre la importància d’aturar-se i cuidar-se. L’alumnat pren consciència del ritme en què viu, analitza les seves emocions i crea propostes per fomentar la calma dins i fora, amb una mirada de justícia global. Es promou la comprensió crítica de la realitat i assumeix un paper transformador.
Creació d’obres o productes
L’alumnat crea una peça tèxtil amb un teler personalitzat, que simbolitza moments de calma viscuts durant el projecte, aplicant tècniques artístiques i eines de fabricació digital com la talladora làser per crear el seu teler.
Col·laboradors externs
Col·laborem amb artesans locals com la Mireia Magre i l'Enric, que ens acompanyen en processos artístics com el macramé, l'alabastre o el treball ceràmic, i ens ajuden a connectar amb la calma a través de l’ofici i la creació manual.
Preguntes connectores
- Com t'agrada que sigui el teu dia a dia?
- Com organitzes el teu dia?
- Com perceps el temps?
- En quins moments hauríem de destinar moments de calma?
Objectius d’Aprenentatge
- Prendre consciència del propi ritme de vida i reconèixer com els hàbits quotidians afecten el benestar físic i emocional.
- Identificar emocions i sensacions corporals associades a situacions d’estrès o calma.
- Expressar com es senten en diferents activitats (activació vs relaxació) i compartir-ho amb respecte.
- Valorar la importància de reservar moments de calma i desconnexió al llarg del dia.
- Reconèixer estratègies personals per relaxar-se i aplicar-les de manera autònoma.
Reflexió
Alumnat: Som conscients dels problemes de la immediatesa i sobre els beneficis de la calma. Hem de tenir cura en la realització de les activitats perquè surtin millor i per a gaudir-les més. Ens trobem millor i el nostre nivell de frustració ha baixat, ja que abans ho volíem fer tot en una sessió sense tenir en compte que no som màquines de producció. Mestres de l'escola: Necessitem més projectes com aquest, realitzar aquest tipus d'activitats i estratègies per reduir els nivells d'estrès i frustració.