Contenidors intel·ligents, per què?
Escola Pericot - Girona
Primària 2n Cicle
b79008675@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Per què han canviat els contenidors i el sistema de recollida d’escombraries de la ciutat?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat investigui i analitzi com i per què s’ha instaurat el nou sistema de recollida de residus a la ciutat i dissenyi eines de sensibilització, perquè la comunitat comprengui els beneficis ambientals.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat inicia el projecte amb una investigació de camp: entrevistes a veïns, ajuntament i professionals, disseny i realització d’una enquesta digital. Analitzen dades per a comprendre el context. A continuació, treballen en grups per crear infografies, vídeos o pòsters informatius. Finalment difonen les seves produccions al barri i fan una avaluació participativa de l’impacte.
Creació d’obres o productes
Els alumnes van dissenyar uns primer esbossos d’infografies i vídeos explicatius, utilitzant eines digitals. Van prototipar cartells en paper amb codis QR que ampliaven la informació. Aquest procés maker va assegurar que els productes fossin clars, accessibles i alineats amb la pregunta essencial.

Col·laboradors externs
- Regidor de Medi Ambient (Ajuntament de Girona): va explicar els motius i objectius del canvi en una sessió on també va rebre les propostes de l’alumnat.
- Professional de neteja urbana: va mostrar com funciona el sistema diàriament; va proporcionar dades operatives.
- Deixalleria de Girona: ens va oferir una visita guiada a les instal·lacions.
Preguntes connectores
- Què en pensa la gent del barri sobre el nou sistema de recollida d’escombraries?
- Qui ha decidit implementar aquest nou sistema de recollida d’escombraries i per què?
- Què volen dir els colors dels contenidors?
- Com podem conscienciar a la població que col·laborar amb el nou sistema és positiu per tothom?
- Quin impacte ambiental té el nou sistema d'escombraries?
Objectius d’Aprenentatge
- Conèixer i aplicar els passos necessaris per elaborar una enquesta (disseny de preguntes, recollida de dades i representació de resultats) mitjançant eines digitals i anàlisi de gràfics, per extreure conclusions rellevants a partir de dades reals.
- Reconèixer les funcions dels òrgans de govern i les seves funcions mitjançant l'anàlisi de textos informatius i experiències vivencials, per comprendre el funcionament de l'administració local.
- Descriure el funcionament del sistema municipal de recollida de residus i classificació de contenidors, per comprendre el procés de gestió ambiental del municipi.
- Observar i analitzar l’impacte dels residus sobre el medi natural a través de materials audiovisuals i activitats vivencials, per identificar accions individuals i col·lectives que ajudin a reduir-ne els efectes.
- Dissenyar infografies clares i atractives sobre el nou sistema de recollida selectiva, utilitzant recursos digitals i criteris comunicatius, per transmetre missatges que afavoreixin el canvi d’actitud en la ciutadania.
Reflexió
Els alumnes diuen: "Amb la pregunta inicial hem esbrinat qui havia decidit aquest canvi". "Ens ha agradat parlar amb el regidor i fer-li preguntes". La mestra diu : “Ens ha sorprès comprovar que alguns veïns no entenien prou bé el nou sistema”.