El meu cos, el teu cos
Institut Escola Projecte - Barcelona
Infantil
projecte@escolaprojecte.cat
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com ens ajuda conèixer el nostre cos i les nostres emocions a conviure millor amb els altres?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat descobreixi i valori el propi cos i les emocions, i entengui com aquestes influeixen en la manera de relacionar-se amb els altres, per afavorir una convivència respectuosa a l’aula i a l’escola.
Descripció del projecte
A partir de moments de reflexió en rotllana l’alumnat expressa i es pregunta diferents qüestions relacionades amb el seu propi cos i també amb la convivència amb els altres dins l’aula. Arran d'aquesta investigació sorgeixen activitats en què l’alumnat pot experimentar i aprendre com és el seu cos, com és el cos dels altres i com poden relacionar-se assertivament i amb respecte. Es fan activitats en què l’alumnat es barreja entre els diferents cursos d’infantil i també activitats en què només hi ha un sol curs.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha creat una figura de fang representant el propi cos, incorporant les parts treballades durant el projecte com a expressió d’autoconeixement i identitat. També ha fet activitats de mediació (role playing) i activitats de coneixença d’un mateix/a i dels altres. En els diferents cursos s’ha treballat més específicament diferents temes: dir quelcom que no ens agrada (límits), por, l’autoestima…
Preguntes connectores
-Com és el meu cos?
-Què puc fer amb el meu cos que em fa sentir bé? Com puc fer servir el meu cos per ajudar o respectar els altres?
-Com em connecten els sentits amb el món i amb els altres?
-Com podem reconèixer el que sentim. Com podem escoltar i entendre el que senten els altres?
-Què he descobert sobre mi mateix i els altres durant aquest projecte que m’ajudarà a conviure millor amb tothom a la classe?
Objectius d’Aprenentatge
-Descobrir i explorar el propi cos a través del moviment i el joc, per desenvolupar seguretat i confiança.
-Reconèixer i expressar emocions mitjançant paraules, gestos i representacions artístiques, per afavorir la comprensió emocional i la convivència respectuosa.
-Relacionar-se amb els altres mostrant respecte, escolta i cooperació, per crear un clima d’aula basat en la confiança, la tolerància i l’ajuda mútua.
-Expressar idees, sentiments i vivències a través del llenguatge oral, gràfic, corporal i simbòlic, per millorar la comunicació i compartir experiències amb els companys i companyes.
Reflexió
Finalitzat el projecte s’han produït canvis en les relacions entre els iguals veient més pertinença de grup, més respecte i tolerància vers els altres. En relació amb l'autoconeixement han adquirit vocabulari referent al cos, els sentits i les seves pròpies emocions.