El meu joc preferit
Escola Francesco Tonucci - Lleida
Primària 1r Cicle
escolafracescotonucci@xtec.cat
.
Pregunta essencial, repte o servei
Quin paper tenen els jocs en el nostre benestar i convivència?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat connecti amb els seus interessos personals a través del joc per expressar emocions, participar activament i mantenir la motivació per aprendre. Que aquesta experiència els ajudi a valorar el joc com a font de benestar i convivència, i a respectar les preferències i formes de jugar dels altres.
Descripció del projecte
El projecte comença amb la recollida dels jocs preferits dels infants. Amb aquestes dades es fa un estudi estadístic senzill (gràfics de barres, recompte, comparació). A partir de preguntes sorgides, l’alumnat investiga tipus de joc, emocions que desperten, i contextos on juguen. Algunes aules han creat murals o jocs nous a partir del que han après.
Creació d’obres o productes
Com a producte final, cada infant ha fet una representació visual o física del seu joc preferit (en cartró, materials reciclats, plastilina, etc.). Alguns grups han creat un gran mural col·laboratiu o una exposició de jocs. També s’ha compartit amb les famílies en una sessió oberta.
Col·laboradors externs
Aquest projecte s’ha dut a terme amb la col·laboració de les famílies, que han compartit amb els infants jocs i experiències de la seva infantesa. A partir d’aquest intercanvi, els nens i nenes han descobert nous jocs, han conegut la seva història i els han explicat a la classe. Aquesta participació familiar ha enriquit el projecte i ha reforçat el valor del joc com a espai de convivència entre generacions.
Preguntes connectores
Quins jocs coneixem?
Per què ens agraden uns jocs més que altres?
Com ens fan sentir els diferents jocs?
Com podem saber quin joc agrada més al grup?
Podem inventar un joc que agradi a tothom?
Objectius d’Aprenentatge
Recollir i interpretar dades per saber quins jocs prefereix el grup.
Expressar gustos i emocions relacionades amb el joc.
Valorar el joc com a font de benestar personal i col·lectiu.
Respectar les preferències dels companys i fomentar la convivència.
Reflexió
El projecte ha connectat amb els interessos reals dels infants, fent que es mostressin motivats i participatius. Han après a expressar què els agrada, a escoltar als altres i a compartir. “M’ha agradat veure que a altres nens també els agrada el mateix joc que a mi!” Infant de 1r. “He après que podem jugar tots junts tot i que ens agradin coses diferents.” Infant de 2n.