Videodanses per la pau
Institut Escola Artístic Oriol Martorell - Barcelona
ESO 2n Cicle
danielarino@ieaoriolmartorell.cat, sergipascual@ieaoriolmartorell.cat, annaplanas@ieaoriolmartorell.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem fer ús del llenguatge musical, coreogràfic i audiovisual per tal de promoure la cultura de pau i qüestionar el militarisme imperant?
Propòsit del projecte
Que, a través del patrimoni artístic i arquitectònic del MNAC i el Castell de Montjuïc, l’alumnat connecti emocionalment amb la memòria històrica de la Guerra Civil Espanyola, se sensibilitzi als conflictes bèl·lics actuals i desenvolupi una comprensió de la cultura de pau.
Que, des d’una aproximació crítica i compassiva, l’alumnat pugui compartir amb la societat la seva visió a través del gènere de la videodansa, contribuint a promoure la noviolència com a valor ètic irrenunciable.
Descripció del projecte
Comencem establint la cultura de pau com a marc conceptual. Es duen a terme diverses activitats inspirades en dossiers educatius del Centre Delàs, Edualter-MNAC i el Seminari d’Educació per la Pau. Es fa una visita guiada de les sales del MNAC dedicades a la Guerra Civil Espanyola i del Castell de Montjuïc. Cada grup d'alumnes tria una temàtica, una obra plàstica com a referent i preveu els possibles espais de gravació dins del Castell. S'organitzen xerrades i activitats amb professorat especialista per tal d'oferir referents artístics i vocabulari tècnic propi del gènere de la videodansa.
Creació d’obres o productes
Es creen grups de sis alumnes amb estudiants de música i de dansa, clàssica i contemporània. Els grups s'organitzen en tres comissions: musical, coreogràfica i tècnica. S'assigna una llibreta-diari d'aprenentatge a cada grup amb dos objectius: d'una banda, prendre apunts durant les visites i xerrades; d'altra banda, acompanyar i documentar el procés creatiu. Es programen sessions de treball amb diversos lliuraments: planificació, marc teòric, guió il·lustrat, banda sonora, cartel·la i maqueta provisional. Finalment, es realitza l'enregistrament al Castell i s'edita la videodansa definitiva.
Col·laboradors externs
Berta Maristany - Educadora d'Edualter i coautora del dossier pedagògic Art i compromís, elaborat amb el MNAC.
Silvia da Riba - Ballarina especialista en el gènere de la videodansa.
Mariona Quesada - Responsable de mediació, educació i creació del Castell de Montjuïc.
Elisenda Triadó i Roc Domingo - Organització del Festival Panòptic de Mataró i estrena de la plataforma audiovisual La Guixeta.
Les Videodanses per la pau es projecten a una sala del Castell de Montjuïc durant la Nit dels museus. Tres de les videodanses són seleccionades per formar part de la plataforma La Guixeta.
Preguntes connectores
Què és la cultura de pau i la noviolència? Quina diferència hi ha entre la pau positiva i negativa? I entre la guerra i el conflicte? Quants tipus de violència hi ha?
Sobre quin àmbit de la cultura de pau vull investigar? Què em colpeix, m’interpel·la? Com podria abordar conceptualment aquesta temàtica? Com podria planificar i documentar el procés creatiu?
Què és la videodansa i quan va néixer? En tinc prou referents? Quins són els elements fonamentals del llenguatge audiovisual? Com s’interrelaciona la música i la dansa en aquest gènere i quin rol hi juga la càmera?
Objectius d’Aprenentatge
Emprar el comentari de text i metodologies actives com l’expressió plàstica i teatral o el debat per tal de clarificar conceptes clau de la cultura de pau i desenvolupar així una comprensió d’aquesta com a àmbit de pensament i acció col·lectiva.
Fer recerca, planificar i documentar el procés creatiu de la videodansa per aprofundir en la temàtica triada i poder fer un seguiment que faciliti la presa de decisions, la coordinació del grup i la revisió crítica.
Identificar els elements clau del llenguatge audiovisual i conèixer referents artístics per poder construir un criteri tècnic i estètic envers el gènere de la videodansa.
Emprar coordinadament el llenguatge musical, coreogràfic i audiovisual per tal d’expressar una idea vinculada a la cultura de pau mitjançant una videodansa.
Reflexió
“Tenint en compte la creixent popularitat dels posicionaments bel·licistes i d’extrema dreta, és engrescador poder promoure entre l’alumnat el pensament crític i la cultura de pau com a eixos vertebradors de l’activitat artística i pedagògica.” — Professorat “Ens ha ajudat a comprendre què significa la pau i a buscar maneres de transmetre aquest valor a través de la música, la dansa i el cinema. Pot inspirar a altres persones a reflexionar sobre com viuen la pau i la importància de construir-la.” — Alumnat