Projecte

L’ombrA del vers

Institut Alba del Vallès - Sant Fost de Campsentelles

Batxillerat

a8047479@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Batxillerat
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Plòter de tall Impressió 3D Eines manuals
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com de visible és la poesia en el nostre entorn?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat explori i expressi simbòlicament a través de formes més enllà del vers i la paraula escrita.

Descripció del projecte i de l’obra

Sovint, la secció de poesia de les biblioteques és la més petita i difícil de trobar, com el significat simbòlic d’un poema, de fet. Ens proposem fer visible la poesia a la biblioteca a través d'una exposició de poemes "palpables", poemes que es materialitzen davant dels ulls dels usuaris de la biblioteca i els interpel·len com a lectors actius, apropant la lectura a públics que no són lectors habituals de poesia., convertint la lectura poètica en una experiència activa i inclusiva.

Creació d’obres o productes

Els processos creatius de l’alumnat han consistit a explorar la poesia des d’una perspectiva diferent, més enllà de la paraula escrita, aprofundint en el significat simbòlic dels poemes a través de l’anàlisi i la recerca del “pinyol” poètic. Posteriorment, ha transformat aquest significat ocult en poemes “palpables” i materials, creant una exposició a la biblioteca que fa visible la poesia i la fa accessible i atractiva per a tot tipus de lectors, especialment aquells que habitualment no s’hi apropen.

Col·laboradors externs

La biblioteca ens ha ajudat a fer l'exposició poètica oberta a tota la població, facilitant que la proposta arribi a un major número de persones.

Preguntes connectores

Què entenem per “pinyol” o significat simbòlic d’un poema?
Com podem identificar i interpretar el significat ocult d’un text poètic?
Per què la poesia sovint resulta poc accessible per a molts lectors?
Quines estratègies podem utilitzar per fer visible el significat simbòlic d’un poema?
De quina manera una exposició pot apropar la poesia a persones que no en són lectores habituals?
Quins elements visuals, materials o sensorials ens poden ajudar a transmetre el missatge poètic?
Com podem saber si hem aconseguit fer la poesia més accessible i significativa per als visitants de la biblioteca?

Objectius d’Aprenentatge

-Analitzar i interpretar el significat simbòlic dels textos poètics, identificant elements més enllà del sentit literal.
-Explorar i experimentar amb formes creatives d’expressió poètica que vagin més enllà del vers i la paraula escrita.
-Materialitzar el “pinyol” del poema a través de propostes artístiques que facin la poesia accessible a tot tipus de públics.
-Desenvolupar la capacitat de comunicar i compartir la creació poètica mitjançant exposicions que interpel·lin el lector de manera activa.
-Fomentar l’esperit crític i la reflexió sobre el paper de la poesia a la societat i a l’espai públic, especialment en contextos on és poc visible.
-Treballar en equip per planificar, dissenyar i muntar una exposició col·lectiva, valorant la col·laboració i la creativitat compartida.

Reflexió

“Aquesta experiència ha fet recular les reticències de l’alumnat amb un gènere literari ple de prejudicis. Prejudicis com que és un gènere difícil o que no és per a tothom. Amb aquest projecte s’ha democratitzat el gènere poètic i ha acostat la literatura a la vida quotiana dels alumnes” (docent)