
Preparats pels imprevistos!
Escola Mossèn Baldiri Reixach - Sant Feliu de Guíxols
Primària 2n Cicle
Equip docent Cicle Mitjà. Mitjà@baldirireixach.cat. Escola Mn. Baldiri Reixach 3è i 4t
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
El desastre de València pot passar a l’escola?
Propòsit del projecte
L'objectiu és que l’alumnat reconegui el seu entorn més proper per millorar la seva relació amb ell. Així, podrà identificar quines accions humanes poden protegir-lo, respectar-lo i prevenir els possibles desastres naturals. Amb aquest projecte pretenem que l’alumnat comprengui què és una situació d'emergència, valori el que succeeix al seu voltant i sigui capaç d’interpretar un Pla d’Emergència i actuar en conseqüència. Alhora, es té una mirada de justícia global. Promovem la consciència de la interdependència i l’ecodependència i entenem que actuar també és educar.
Descripció del projecte i de l’obra
La catàstrofe de la DANA genera preocupació entre l’alumnat, que es pregunta si podria passar el mateix a la nostra ciutat. El llançament del projecte s'inicia amb una alarma d’emergència que els infants identifiquen com un simulacre d’evacuació. A continuació, treballen els recorreguts d’evacuació més segurs, les diferents catàstrofes i emergències, les causes, qui les preveu, si es poden evitar, i finalment, l’objectiu és senyalitzar les rutes d’evacuació a l’escola.
Creació d’obres o productes
L’objectiu és senyalitzar les rutes d’evacuació a l’escola.

Col·laboradors externs
- Gori Massip, meteoròleg de l’InfoK.
- ADF
- Guíxols flors
Preguntes connectores
- Per què es fa un simulacre?
- Per què hi ha hagut una DANA?
- Com està afectant el canvi climàtic a les plantes del nostre entorn?
- Què podem fer per minimitzar els efectes del canvi climàtic?
- Com podem fer un protocol d’emergència?
- Què podem fer per millorar el pla d’evacuació de la nostra escola?
- Estem preparats pels imprevistos?
Objectius d’Aprenentatge
- Despertar l'interès de l'alumnat davant la situació viscuda.
- Investigar quin seria el recorregut més òptim en cas d'evacuació des de les diferents aules de l'escola.
- Conèixer què és una Dana.
- Conèixer els factors que intervenen en l'aparició d'una Dana. Trobar un colaborador extern que ens ajudi a elaborar el protocol d'evacuació.
- Identificar la importància de l'existència de rius i rieres.
- Concienciar i adquirir com podem prevenir els incendis del bosc de darrere de la nostra escola.
- Conèixer i interpretar com s'estructura un protocol i qui s'encarrega de la seva coordinació.
- Millorar la senyalització del pla d'evacuació de l'escola per actuar amb més seguretat davant una situació d'emergència.
- Adquirir seguretat i ser capaç d'actuar davant d'una situació emergència.
Reflexió
Aquest projecte posa en valor el treball col·laboratiu i transversal, amb la participació de diversos agents educatius i socials. Les persones implicades no només contribueixen al desenvolupament del projecte, sinó que en són protagonistes actives. L’alumnat adopta un rol actiu: investiga, reflexiona, pren decisions i actua per millorar la seguretat del seu entorn escolar. El projecte potencia la seva autonomia, el sentit de responsabilitat i la capacitat d’actuar col·lectivament.