Què fem amb el menjar que no mengem?
Escola La Lió - Premià de Mar
Primària 1r Cicle
a8043371@xtec.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Què podem fer amb el menjar que sobra per millorar el planeta?
Descripció del projecte
L’alumnat de cicle inicial va iniciar una investigació a partir d’un comunicat rebut per part de LIMASA, l’empresa de neteja, en què s’alertava que sovint es trobaven grans quantitats de menjar a les escombraries del contenidor marró. Davant d’aquesta realitat, es va plantejar la pregunta essencial: Què fem amb el menjar que no mengem? A partir d’aquí, els infants van dissenyar diverses activitats per tal d'assolir un objectiu comú: reduir la quantitat de menjar malbaratat i aprofitar-lo de manera adequada. D’aquesta manera, l’alumnat ha pres decisions i ha estat autònom en tot el procés.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha elaborat diverses produccions creatives i significatives relacionades amb l’aprofitament alimentari. Una de les propostes ha estat la creació de dibuixos utilitzant restes de cafè, una manera artística i sostenible de reutilitzar materials. També ha elaborat un llibre col·lectiu de receptes de cuina pensades per donar una nova vida al menjar que habitualment es llença, fomentant així l’aprofitament a casa. Finalment, s’ha creat un bioplàstic a partir de productes naturals, tot descobrint alternatives més ecològiques als materials habituals.
Reflexió
Ha tingut un impacte molt positiu tant en l’alumnat com en l’entorn proper. Els infants han pres consciència de la problemàtica del malbaratament alimentari i han entès que, amb petits gestos, poden generar grans canvis. Han desenvolupat una mirada crítica i creativa davant dels residus, valorant la importància de reaprofitar i de cuidar el planeta. A més, les produccions realitzades han despertat curiositat i interès entre les famílies, fent extensiva la reflexió més enllà de l’aula.