Projecte

Memòries des del Front del Pallars

Institut La Pobla de Segur - La Pobla de Segur

ESO 2n Cicle

drico3@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Pau i Democràcia
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com ens ajuda recuperar la memòria històrica de la Guerra Civil a comprendre millor el passat i a construir un futur més just?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat es vinculi amb la memòria històrica de la Guerra Civil, desenvolupant empatia i consciència crítica davant les injustícies d’aquella etapa i fets. Que l’alumnat contribueixi a preservar i difondre la memòria històrica local i comarcal, creant materials que ajudin a entendre l’impacte de la guerra i a promoure una cultura de pau i democràcia, que es puguin compartir i difondre en diversos espais a través d’Internet (web i xarxes socials), però també amb exposició amb plafons informatius i explicacions orals i la creació d’elements com els stolpersteine.

Descripció del projecte

El projecte aprofundeix en el coneixement de la Guerra Civil Espanyola, centrant-se en el Front del Pallars. L’alumnat investiga el conflicte a partir de testimonis reals de familiars i veïns locals, situant els fets en el seu context històric i identificant els bàndols implicats i la seva cronologia. Una part clau és la sortida al Front del Pallars (Vilanoveta o La Posa), que permet connectar amb el territori. També s’analitzen relats de combatents i civils, que aporten una visió directa sobre la guerra, els bombardejos i la vida a la rereguarda.

Creació d’obres o productes

Com a producte final, l’alumnat elabora un dietari fictici en primera persona, ambientat al Front del Pallars, on descriu el context, les vivències i les emocions dels protagonistes. Els textos s’acompanyen de fotografies o il·lustracions inspirades en els testimonis de familiars i veïns que van viure la guerra o n’han transmès la memòria oral. El resultat és una recreació històrica i emocional que connecta aprenentatge, memòria i territori.

Col·laboradors externs

El projecte ha comptat amb la col·laboració de l’Ajuntament de la Pobla de Segur, que ha facilitat l’accés als refugis de la Guerra Civil, i del Comú de Particulars de la Pobla de Segur, amb qui s’ha coordinat la possible exposició dels dietaris. A més, Manel Gimeno, historiador local, ha assessorat l’equip docent i l’alumnat en la recerca històrica i contextualització dels fets.

Preguntes connectores

-Com ens connecta avui la memòria dels nostres familiars i veïns amb les vivències de la Guerra Civil?
-De quina manera la difusió local i digital pot contribuir a preservar la memòria històrica?
-Quines estratègies o recursos tecnològics poden ajudar a transmetre la memòria històrica a les noves generacions?

Objectius d’Aprenentatge

-Identificar el context i la cronologia de la Guerra Civil Espanyola per comprendre les causes i conseqüències del conflicte.
-Analitzar les vivències al Front del Pallars i a la rereguarda per reconèixer-ne l’impacte en la vida quotidiana de les persones.
-Interpretar testimonis i fonts locals per desenvolupar empatia i consciència crítica sobre els efectes de la guerra.
-Crear produccions escrites i visuals per difondre la memòria històrica i contribuir a la seva preservació.

Reflexió

“Quan veig les fotos dels joves combatents, com en Daniel Ramoneda amb 17 anys, em xoca molt pensar que tenien gairebé la nostra edat. És difícil imaginar-se amb un fusell a les mans, sense saber ni utilitzar-lo, com ell explica que només van fer '3 tiros o 4 amb el fusell' abans d'anar al front”. Bernat, alumne de 4t d’ESO. “La memòria històrica és important perquè ens recorda que el que va passar és real i va afectar gent jove com nosaltres, i així no ho repetim." Laura, alumna de 4t d’ESO.