Projecte

El jardí de les olors

Escola Font del Roure - Masquefa

Primària 1r Cicle

a8060605@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem utilitzar les plantes del nostre jardí de les olors pel nostre benestar?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat valori i es responsabilitzi de la cura dels espais comuns, cultivant plantes autòctones provinents de llavors lliures i recuperades. Que comprengui la importància de preservar la biodiversitat local i promogui un ús conscient i col·lectiu del jardí, compartint els coneixements sobre els usos de les plantes amb la comunitat educativa i l’entorn més proper.

Descripció del projecte i de l’obra

L’escola es proposa millorar l’entorn immediat dels accessos del centre a partir de la creació d’un jardí d’ús comunitari amb plantes d’espècies recuperades. Amb la col·laboració de la cooperativa Eixarcolant farem la selecció d’espècies que provenen de llavors lliures i veurem quins usos se’n poden fer. Amb la cura del jardí pretenem fer veure els infants que l'espai públic és responsabilitat de tothom.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha preparat el terreny, ha fet el planter i ha plantat espècies seleccionades amb suport expert. Han dissenyat cartells informatius amb eines digitals i han creat elements visuals per identificar les plantes. El procés ha inclòs la reflexió sobre l’ús sostenible de l’espai i els valors de la biodiversitat. Errors com la incorrecta distribució d'espècies han generat nous aprenentatges sobre les necessitats de cada planta. Tot plegat ha resultat en la transformació real de l’entorn escolar.

Col·laboradors externs

La cooperativa Eixarcolant ens ha assessorat en la selecció de plantes autòctones i en la importància de preservar llavors lliures. L’Ajuntament de Masquefa ha cedit l’espai i ha ofert suport logístic per a l’adequació del jardí. Nosaltres hem retornat la col·laboració implicant-los en les activitats d’inauguració i compartint els resultats. Aquesta sinergia ha generat vincles de corresponsabilitat i ha reforçat el valor del jardí com a espai comunitari.

Preguntes connectores

-Què són les llavors lliures?
-Quines accions s’han de dur a terme per tenir cura de l’espai?
-Com calendaritzem les accions?
-Quines tasques prèvies s’han de fer per preparar l’espai?
-Per a què serveix cada planta? -Què podem plantar al nostre jardí?
-Quin ús li podem donar a cada planta?
-Com podem informar la comunitat del que estem fent?

Objectius d’Aprenentatge

Competència Social i Ciutadana:
Valorar iniciatives col·lectives que contribueixin al benestar social i reflexionar sobre el compromís personal en aquestes accions.
Competència Digital:
Utilitzar eines digitals per crear cartells, cercar informació o fer difusió de la feina feta.
Competència Personal, Social i d'Aprendre a Aprendre:
Reflexionar sobre la importància de la col·laboració i el treball en equip per assolir un objectiu comú.
Coneixement del medi natural i social:
Identificar la relació de l’ésser humà amb el món que l’envolta en l’ús i aprofitament dels elements i recursos de l’entorn.
Participar en activitats que permeten avançar cap als objectius de desenvolupament sostenible de manera conscient i contextualitzada.
Mostrar comportaments i actituds de vida sostenible, conseqüents amb el respecte, la cura i la protecció del planeta.
Observar i detectar canvis i continuïtats del medi en l’entorn proper en el pas del temps.

Reflexió

Han participat tots els grups d’infants de CI en la presa de decisions conjunta i de forma assembleària. Tenint en compte el grau d’autonomia i les habilitats motrius de cadascú ens hem distribuït les tasques on tothom ha pogut participar i gaudir de l’experiència i el procés. S’ha fet palès la necessitat de saber esperar i tenir paciència, respectant els temps de la natura i aprenent a gestionar la incertesa davant les tasques. L’equip docent ha rebut l’assessorament per dur a terme el projecte i donar-hi sentit.