Kamishibai: Una de contes… a la japonesa!
Institut Escola Costa i Llobera - Barcelona
ESO 1r Cicle
costaillobera.informacio@costaillobera.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem crear contes en format Kamishibai sobre els ODS per fomentar la conscienciació?
Propòsit del projecte
Que l'alumnat prengui consciència de les injustícies i desigualtats socials (ODS) i s'impliqui per conscienciar persones d'altres generacions (nens petits, gent gran) mitjançant la creació i explicació amb kamishibai d'històries il·lustrades.
Descripció del projecte i de l’obra
A partir de l’explicació amb kamishibai d’una llegenda africana, l’alumnat descobreix aquesta forma tradicional japonesa de compartir històries, i s’endinsa en altres tipus de narracions no treballats fins ara, com són les llegendes o els mites. A partir d’aquí, el kamishibai és el mitjà per crear i compartir històries il·lustrades que aborden els ODS amb l’objectiu de conscienciar persones de totes les edats.
Creació d’obres o productes
En equips cooperatius, l’alumnat crea i il·lustra una història en català i castellà en què s’aborda algun o alguns dels ODS i en prepara l’explicació i posada en escena per dur-la a terme en una jornada d’explicació de contes, davant d’un públic de diferents generacions. Aquest repte pot incloure el disseny i creació de l’estructura del kamishibai, un petit teatre de fusta que s'utilitza per explicar una història oral amb un seguit de làmines il·lustrades.


Col·laboradors externs
Cicle mitjà i cicle superior de primària: A cicle mitjà i superior es treballen els ODS. Amb les creacions d’històries il·lustrades per kamishibai, l’alumnat de 1r d’ESO ofereix, de manera creativa, supòsits i solucions a problemàtiques que giren entorn dels ODS i oportunitats per parlar-ne.
Preguntes connectores
Què és i com funciona el kamishibai?
Quines tècniques hi ha per explicar relats?
Com podem explicar els ODS amb històries i que ens serveixi per reflexionar sobre la llengua i transmetre coneixements?
Quin és el procés per crear i dissenyar un Kamishibai?
Què és un mite? Quines característiques té? Serveixen per explicar valors?
Quines desigualtats socials es donen al món?
Objectius d’Aprenentatge
- Capacitat per comprendre i interpretar el sentit global, l’estructura, la informació més rellevant i la intenció de l’emissor dels textos.
- Capacitat per escriure i revisar contes amb correcció lingüística per comunicar missatges relacionats amb els ODS.
- Capacitat per planificar la redacció de textos escrits i multimodals senzills, atesa la situació comunicativa, destinatari, propòsit i canal; redactar esborranys i revisar-los amb ajuda del diàleg entre iguals i instruments de consulta, i presentar un text final coherent, cohesionat i amb el registre adequat.
- Capacitat de crear textos personals o col·lectius amb intenció literària i consciència d’estil, en diferents suports i amb ajuda d’altres llenguatges artístics i audiovisuals, a partir dels ODS.
- Capacitat d’adoptar hàbits d’ús crític, segur, sostenible i saludable de les tecnologies digitals en relació amb la cerca i la comunicació de la informació.
Reflexió
“Una bona oportunitat per treballar les interferències lingüístiques i les equivalències entre llengües de manera contextualitzada” (Docent) “M’ha agradat inventar una història per reflexionar sobre problemes actuals” (Alumna) “S’han de preparar moltes coses per actuar bé davant d’un públic” (Alumne)