Projecte

Viu el seguici!

Escola Bernat Calvó - Vila-seca

Primària 3r Cicle

ajimen87@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall Brodat Programació
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem fer que el seguici ens faci vibrar?

Propòsit del projecte

Afavorir i acostar la Festa Major de Vila-seca als infants del municipi, promovent una mirada crítica i constructiva envers aquesta celebració. Es vol que els infants prenguin consciència de la seva distància emocional i cultural envers la festa, i que, a partir d’un procés de reflexió, exploració i creació, elaborin propostes de millora per fer-la més propera, significativa i atractiva per a elles i ells.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte vol reforçar el vincle dels infants amb la Festa Major de Vila-seca, ja que molts no en coneixen el significat ni els elements principals. Per apropar-los-hi, es van rebre visites de diferents balls tradicionals. També es va fer una enquesta a les famílies per recollir la seva opinió. Les dades es van analitzar amb gràfics per facilitar-ne la comprensió. D’aquest procés van sorgir idees col·lectives i engrescadores. Les propostes resultants van ser molt ben valorades per tot l’alumnat.

Creació d’obres o productes

Dins del marc del projecte, es planteja que els infants materialitzin el procés d’aprenentatge i reflexió en varies creacions finals significatives: un mocador de vinil personalitzat amb un logo conjunt de les diferents entitats i els productes maker que vam entregar a les entitats com a mostra d'agraïment per la seva visita a l’escola. Aquests dos formats permeten treballar continguts de manera lúdica, creativa i visual, alhora que connecten amb l’expressió artística i la identitat cultural dels infants.

Col·laboradors externs

Aquest any, el projecte va començar amb una convidada especial, molt vinculada a la cultura popular del municipi. La seva presència va ser tot un honor i va donar valor a l’inici de la proposta. Al llarg del projecte, diverses entitats culturals locals van oferir actuacions que van omplir l’escola de música, dansa i castells. Va ser una mostra viva de les tradicions que ens uneixen com a poble. Aquestes col·laboracions van simbolitzar una fusió enriquidora entre escola i cultura popular.

Preguntes connectores

Per què els infants no participen del seguici?
Què és el seguici?
Quins elements hi ha al seguici de Vila-seca i què representen?
Què proposem nosaltres per fer el Seguici més atractiu als infants de l'escola?

Objectius d’Aprenentatge

Ser capaç de recollir, analitzar i interpretar dades d’una enquesta per comprendre i valorar la participació en manifestacions culturals locals, amb l’objectiu de fomentar una actitud respectuosa i activa envers el patrimoni cultural del propi entorn.
Ser capaç de descriure i identificar les característiques pròpies dels elements del seguici festiu (com la vestimenta, la música i els símbols), per reconèixer-los com a part del patrimoni cultural i valorar la seva funció dins la festa popular.
Identificar els elements del bestiari popular del seguici festiu i cooperar activament en grups de treball, amb la finalitat de reconèixer el seu valor simbòlic i fomentar el respecte per les tradicions culturals locals.
Generar i comunicar propostes diverses en resposta a una pregunta essencial del projecte, amb l’objectiu de desenvolupar el pensament crític, la creativitat i la participació activa en la vida cultural del centre.

Reflexió

El projecte ha tingut un fort impacte en l’alumnat de cicle superior que ha viscut l’experiència amb entusiasme i interès. Una alumna de 5è ho expressava així: “Ara entenc millor què passa per Festa Major i em sento part del poble”. Han conegut de prop la cultura popular del poble, cosa que els ha ajudat a entendre millor la Festa Major i a sentir-se part de la comunitat. El professorat destaca que el projecte ha connectat els aprenentatges amb l’entorn real i ha reforçat la identitat cultural de l’alumnat.