Projecte

Everest. Repte i respecte!

Escola Marià Fortuny - Reus

Primària 2n Cicle

icorella@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Estem preparats per pujar a l'Everest?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat comprengui com es formen les grans muntanyes, com l’Everest, i prengui consciència de l’impacte que l’activitat humana pot tenir en aquests entorns. Mitjançant el repte de planificar una expedició, es convida els alumnes a reflexionar sobre com actuar de manera respectuosa amb el medi, valorant la importància de conservar paisatges únics i fràgils. Aquesta proposta afavoreix el desenvolupament de la responsabilitat individual i col·lectiva, i la connexió amb problemes reals del nostre món, com la degradació dels espais naturals.

Descripció del projecte i de l’obra

En aquest projecte, l’alumnat parteix de la curiositat per saber per què l’Everest és tan alt i com es formen les muntanyes. Primer, investiguen el moviment de les plaques tectòniques. A continuació, estudien les condicions que hi ha a l’Everest, com la baixa pressió atmosfèrica i els forts vents (que s’expliquen a partir del moviment de l’aire provocat per diferències de temperatura, a través d’un experiment amb aigua calenta i aigua freda). Durant el projecte, també investiguen el problema de l’impacte que tenen les expedicions i els turistes sobre el paisatge natural de l’Everest.

Creació d’obres o productes

Per comprendre com el moviment de les plaques tectòniques provoca la formació de muntanyes, vam crear un trencaclosques del mapa mundial de plaques tectòniques tallat amb talladora làser. El disseny es va fer amb el programa Beam Studio. Primer vam gravar, sobre un tauler de DM, una imatge del mapa de les plaques tectòniques basada en el treball de Hasterok, D. (2022), publicat a Phys.org. Tot seguit, vam vectoritzar les plaques i les vam tallar utilitzant l'opció de tall.

Col·laboradors externs

Centre Excursionista Tavernes de la Valldigna ha col·laborat amb nosaltres ajudant a respondre preguntes sobre l’alpinisme d’alta muntanya. Gràcies al seu suport, hem pogut conèixer millor què implicaria pujar a l’Everest, així com els possibles avantatges i desavantatges d’aquesta aventura.
Ens han explicat que pujar a l’Everest és una experiència única, ja que suposa haver pujat a la muntanya més alta del món. Però també ens han fet veure que té riscos importants, com les condicions extremes, els problemes de salut i l’impacte ambiental que genera l’alta afluència de persones.

Preguntes connectores

Què és l'Everest i on està?
Per què l'Everest és tan alt?
Per què al cim de l'Everest fa fred si està més a prop del Sol?
Nosaltres estem preparats per pujar a l'Everest?
Com és l'expedició per pujar a l'Everest?
Val la pena pujar a l'Everest?

Objectius d’Aprenentatge

Aplicar els coneixements sobre el moviment de les plaques tectòniques per comprendre com es formen les muntanyes i interpretar per què l’Everest té una altitud tan elevada.
Utilitzar la informació sobre les característiques, la localització i les condicions climàtiques de l’Everest per comprendre com s’han de planificar i organitzar les expedicions que hi tenen lloc.
Explicar com la baixa pressió atmosfèrica influeix en la temperatura de l’Everest, utilitzant exemples de l’experiment dels coixins, per entendre per què fa tant fred a grans altituds.
Identificar l’impacte ambiental de les activitats humanes en entorns naturals com l’Everest i reflexionar sobre la necessitat de conservar i respectar aquests espais per garantir la seva sostenibilitat.

Reflexió

Ara sé que a la Terra hi ha plaques tectòniques que estan en constant moviment i entenc com es formen les muntanyes i per què hi ha terratrèmols i tsunamis. Jo penso que si no ets professional no hauries de pujar a l’Everest perquè no és just que els xerpes arrisquin la seva vida ni que els portadors vagin tan carregats. L’Everest és una muntanya molt bonica i que estigui plena de brossa em posa trista.