“Home” (Habitatge)
Institut Marta Estrada - Granollers
ESO 1r Cicle
mrotllan@insmartaestrada.cat
.
Col.laboradors
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem construir un habitatge a Granollers?
Propòsit del projecte
Amb aquest projecte es pretén que l'alumnat sigui conscient de saber complir amb un encàrrec per entendre la problemàtica social i actual de l'habitatge. Aquestes problemàtiques estan relacionades amb l’accés i el dret a l’habitatge, l’especulació i la sostenibilitat.
Descripció del projecte
Al llarg de diferents etapes, l’alumnat dissenya, digitalment i en maqueta, un habitatge singular sota les prescripcions de diferents famílies-tipus en un solar de la seva població. A banda del procés creatiu i maker, el projecte analitza la situació actual dels preus de mercat, l’accés a l’habitatge, l’especulació, la gentrificació i la sostenibilitat. Es treballen els processos publicitaris i de marketing així com la generació de pressupostos, amb full de càlcul, en partides tancades. També col·laboren amb entitats que treballen contra barreres físiques d’accessibilitat.
Creació d’obres o productes
Exposició de la proposta i planificació d'un habitatge per una família de Granollers. Els productes parcials són: fer el plànol de l’habitatge, realitzar un pressupost amb full de càlcul i executar-lo i crear una imatge gràfica coherent (logotip, cartell i maqueta).
Col·laboradors externs
Col·legi Oficial d'Arquitectes i Aparelladors de Catalunya
Preguntes connectores
-Quina casa es pot permetre aquesta família?
-Com expliques la diferència de preu entre barris?
-Puc seguir permetent-me la mateixa casa en el mateix barri?
-Com puc mostrar millor la meva proposta d'habitatge a la família?
-Com podem fer que la imatge gràfica sigui coherent amb tot l'informe?
-Com dissenyar la casa amb criteris de sostenibilitat?
Objectius d’Aprenentatge
-Fer una exposició oral a partir d'interaccions orals variades, amb autonomia, per expressar idees vinculades al projecte.
-Ser capaç d'escriure un text amb adequació, coherència i cohesió fent ús d'eines de planificació, redacció i revisió i correcció sobre els coneixements adquirits al llarg del projecte Home (Pòster).
-Ser capaç d'escriure un guió (text narratiu) per explicar les etapes del procés del projecte a través d'una exposició oral.
-Aplicar el concepte d'escales en l’elaboració del plànol i la maqueta de l’habitatge per tal de poder encabir el disseny al marc físic.
- Ser crític per decidir si és possible construir l'habitatge segons els m2 de terreny.
-Desenvolupar i dissenyar els elements gràfics del projecte per a una millor visualització.
-Analitzar necessitats i problemes reals del context proper mitjançant la informació donada per argumentar solucions tecnològiques adequades.
-Aplicar les normes tècniques corresponents en la representació gràfica d’objectes, per garantir una comunicació clara i estandarditzada en el disseny col·laboratiu.
-Proposar millores constructives en edificis o infraestructures a partir de l’anàlisi del pressupost i criteris d’ecoeficiència, per reduir l’impacte ambiental i els costos energètics.
Reflexió
El projecte demana una reflexió de profunda sobre un tema tan determinant com és l’habitatge i, en última instància, la família. El procés de creació maker, aprenent mentre manipulen amb les seves pròpies mans i compartint les seves creacions amb la comunitat. Alumnes: "Aquest projecte m'ha ajudat a entendre la importància de poder tenir accés a un habitatge". "És complicat dissenyar un habitatge des de zero. La part manipulativa ha estat molt útil i entretinguda".