Projecte

Tecnologia que cuida

Institut de Sils - Sils

ESO 1r Cicle

b7009308@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem posar la tecnologia al servei de les persones grans?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat prengui consciència de les necessitats de les persones grans i desenvolupi solucions tecnològiques útils per millorar-ne el benestar i l’autonomia.

Descripció del projecte i de l’obra

Projecte tecnològic amb mirada social on l’alumnat identifica necessitats reals de les persones grans i dissenya solucions per millorar-ne el benestar. A partir del procés tecnològic i l’estudi del sistema locomotor, l'alumnat construeix, en equips cooperatius, prototips que ajudin a estimular la motricitat, la musculatura o l’autonomia. Durant el procés, s’apliquen coneixements de mecànica i biologia i es desenvolupen valors com l’empatia i el respecte a la gent gran. El projecte culmina amb una visita a un casal d’avis, on els estudiants validen la funcionalitat real de les seves propostes.

Creació d’obres o productes

Cada equip durà a terme tot el procés tecnològic per idear, dissenyar i construir un prototip —com ara una eina o una joguina— orientat a ajudar les persones grans, per exemple, per a potenciar les capacitats motrius i la força muscular. Es van oferint píndoles formatives a l'alumnat a mesura que avancen en el procés tecnològic, per exemple sobre màquines simples o plànols. Els projectes es desenvoluparan amb el suport de màquines maker (com la talladora làser, el plotter de tall…), tenint en compte criteris d’ergonomia, seguretat i adaptabilitat a les necessitats reals de la gent gran.

Col·laboradors externs

Residència de gent gran de Sils. Col·labora amb el happening, presenta el repte i recepciona el producte final.
L'activitat final on es proven els invents dels alumnes ha estat molt ben valorada per la gent gran. A més s'afavoreix la connexió intergeneracional i la visibilització del col·lectiu de gent gran.

Preguntes connectores

1. Quines dificultats físiques o de mobilitat poden tenir les persones grans en el seu dia a dia?

2. Com funciona el nostre cos i què passa amb el moviment a mesura que envellim?

3. Quins mecanismes simples (com engranatges, palanques o politges) ens poden ajudar a crear solucions útils?

4. Com podem aplicar el procés tecnològic per transformar una idea en un producte real?

5. El nostre producte és realment útil, segur i accessible per a una persona gran?

Objectius d’Aprenentatge

1. Analitzar les necessitats físiques i funcionals de les persones grans mitjançant l’observació directa, entrevistes, recerca i reflexió en grup, per a detectar problemes reals que es poden abordar des de la tecnologia.

2. Comprendre el funcionament del sistema locomotor humà a través de l’estudi de materials de biologia, models anatòmics i activitats pràctiques, per a entendre els canvis associats a l’envelliment i dissenyar solucions adaptades.

3. Conèixer els mecanismes simples com engranatges, palanques i politges
mitjançant pràctiques guiades, anàlisi de casos i integració en prototips, per a aplicar-los de manera funcional i segura en les solucions tecnològiques.

4. Aplicar el procés tecnològic pas a pas a través de la planificació, esquematització, construcció i revisió del prototip, per a transformar una necessitat detectada en una solució útil, viable i construïble.

5. Fer ús segur i eficient de les màquines i eines de fabricació digital i tradicional mitjançant la formació tècnica, el seguiment de protocols i l’assaig del prototip, per a materialitzar les propostes amb precisió i responsabilitat.

6. Desenvolupar empatia i respecte envers les persones grans a partir del contacte directe amb el col·lectiu, la reflexió crítica i la presentació final al casal d’avis, per a crear solucions amb valor social i significat real.

Reflexió

L'alumnat manifesta que el que més els va engrescar va estar la construcció de l’objecte, ja que era interessant i entretingut haver d’esbrinar com arribar a construir-lo. També manifesten, però, que els va costar trobar bones idees que alhora fossin assumibles de construir. S'ha valorat molt positivament el fet d'haver pogut anar a portar els objectes a la residència i compartir una estona amb la gent gran. Els usuaris de la residència també van gaudir d'aquella estona.