Projecte

Ocells

Institut Vapor del Fil - Barcelona

Primària 1r Cicle

IE Tramuntana

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què necessiten els ocells i les persones?

Propòsit del projecte

Possibilitar que els infants descobreixin les característiques i necessitats principals dels éssers vius a partir de situacions concretes i properes. L’objectiu final és reflexionar (a partir del paral·lelisme entre les migracions dels ocells i les dels éssers humans) sobre les necessitats de les persones que han de migrar i la nostra implicació a l’hora d’acollir a qui acaba d’arribar.

Descripció del projecte i de l’obra

A l’inici del projecte els infants van descobrint les grans idees del model d’ésser viu a partir de l’observació directa dels ocells que venen a l’escola i de les aus rapinyaires del Cim de les Àligues, establint què tenen en comú els ocells amb altres éssers vius i en què es diferencien. A partir d’aquí, s’estableix un paral·lelisme entre les migracions dels ocells i les persones. Finalment, els infants entrevisten les famílies per conèixer la seva experiència migratòria i reflexionar sobre la necessitat d’acollir i incloure als altres.

Creació d’obres o productes

Dibuixos científics dels ocells que venen a l’escola. Creació d'un mapa representant les migracions de les famílies.

Col·laboradors externs

ICO (Institut Català d'Ornitologia).
Familiars dels infants que ens expliquen la seva experiència migratòria.

Preguntes connectores

- És viu o no viu?
- En què s'assemblen els éssers vius?
- Com són els ocells?
- En què són iguals tots els ocells?
- En què som iguals els ocells i nosaltres?
- Com neixen els pollets?
- Què entra i què surt d'un ocell? I de les persones?
- Què necessiten els ocells?
- Per què les persones migren com els ocells?

Objectius d’Aprenentatge

- Reconèixer i diferenciar entre sistemes vius i no vius, per comprendre què defineix la vida i com es manifesta, amb l’objectiu de poder interpretar millor l’entorn i prendre decisions respectuoses amb el medi.

- Observar i identificar similituds entre diferents éssers vius, per entendre les característiques comunes que els defineixen, amb la finalitat de classificar-los, establir relacions i comprendre la diversitat de la vida.

- Comprendre el procés de creixement dels éssers vius, per conèixer com es desenvolupen i es transformen al llarg del temps, amb l’objectiu de valorar els cicles vitals i les necessitats de cada etapa.

- Analitzar com els éssers vius intercanvien matèria i energia amb el medi, el modifiquen, capten estímuls i generen respostes, per entendre la seva interacció constant amb l'entorn, i així valorar l’equilibri ecològic i el paper que hi juga cada organisme.

- Identificar i descriure les relacions entre els éssers vius i el medi que els envolta, per reconèixer com s'influeixen mútuament, amb la intenció de fomentar actituds responsables davant dels ecosistemes i la biodiversitat.

- Elaborar i realitzar preguntes en una entrevista per conèixer el procés migratori de les persones, per comprendre les causes, les experiències i les conseqüències de la migració, amb l’objectiu de desenvolupar empatia, pensament crític i una visió més justa i inclusiva de la diversitat social i cultural.

Reflexió

“Donar el protagonisme als infants per entrevistar a les seves famílies i entendre per què van migrar com els ocells ha sigut el millor punt de partida per començar a parlar de llibertat, acolliment i inclusió.” (Tutores de 1r de l’Institut Escola Vapor i Molí”