Projecte

Moviments migratoris

Institut Salt del Duran - Mollerussa

ESO 1r Cicle

c5010310@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Eines manuals Audiovisual
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com transformen els moviments migratoris les nostres comunitats?

Propòsit del projecte

Que l'alumnat comprengui l'impacte dels moviments migratoris a la nostra societat, despertant la seva empatia envers les persones migrants i les seves vivències. A través de la sensibilització, es reflexiona sobre les conseqüències de les migracions en l'entorn proper, començant per l'aula i les experiències personals de l'alumnat i les seves famílies.
El projecte promou la inclusió i la convivència entre la població autòctona i migrada, destacant els aspectes positius de la diversitat, creant espais de diàleg intercultural i enfortint valors de respecte, solidaritat i cohesió social.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte convida l’alumnat a explorar, des de múltiples perspectives, l’impacte dels moviments migratoris, partint de la pregunta “Què suposen els moviments migratoris i com transformen les nostres comunitats? El procés s’inicia amb el curtmetratge Migrante, que desperta a la reflexió. A continuació, des de cada matèria s’elaboren productes que fomenten l’anàlisi crítica i l’empatia: cartells demogràfics, carnet de vacunes, reportatges, campanyes de sensibilització, reflexions sobre integració i maquetes d’habitatges. El projecte acaba amb l’exposició dels productes a les famílies.

Creació d’obres o productes

L'alumnat va crear diverses obres per analitzar els moviments migratoris: reportatges televisats amb testimonis reals, cartells publicitaris amb QR a històries personals, infografies amb dades demogràfiques, maquetes d'habitatges precaris, reflexions sobre identitat i passaports sanitaris. Cada producte neix d'un procés d'investigació i creació que combina dades objectives amb sensibilitat humana. Les obres mostren la coherència entre l'anàlisi acadèmica i la comprensió empàtica dels fenòmens migratoris.

Col·laboradors externs

Persones migrants entrevistades que han estat peça clau per donar autenticitat i profunditat al treball realitzat. A través dels seus testimonis, han aportat vivències reals que han permès a l'alumnat comprendre des d'una perspectiva humana i propera els processos migratoris, les dificultats d'integració i les esperances que mouen aquests viatges. Paral·lelament, el projecte ha ofert un espai on les veus d’aquestes persones han estat escoltades, valorades i difoses, convertint-se en eina pedagògica per sensibilitzar la comunitat educativa, creant així un veritable pont entre teoria i realitat.

Preguntes connectores

- Com podem donar a conèixer la realitat oculta dels processos migratoris mitjançant l'elaboració d'un reportatge televisiu?
- Com podem fomentar la tolerància i l'empatia mitjançant la publicitat social?
- Com podem ajudar a la integració social de les persones migrants?
- Què hem de tenir en compte quan marxem de viatge?
- Com podem empatitzar amb les persones que viuen un procés migratori?
- Com podem mostrar, mitjançant estructures i maquetes, les difícils condicions d'habitatge de les persones refugiades, per reflexionar sobre els seus drets i la justícia social?

Objectius d’Aprenentatge

- Analitzar dades de l’IDESCAT mitjançant càlculs demogràfics, per comprendre els moviments migratoris del Pla d'Urgell.
- Investigar malalties a través de l'estudi històric de la salut migratòria, per prendre decisions preventives en viatges internacionals.
- Elaborar reportatges i campanyes publicitàries mitjançant la recollida de testimonis, per visibilitzar experiències migratòries i fomentar l'empatia social.
- Reflexionar sobre processos migratoris mitjançant l’anàlisi d’un film, per identificar factors clau en les migracions.
- Construir maquetes d'habitatges que representin condicions de refugiats, per visualitzar les desigualtats des d'un enfocament tècnic i social.

Reflexió

L'impacte del projecte en la comunitat educativa i l'entorn ha estat positiu, especialment en termes de sensibilització i implicació de l’alumnat. La participació en activitats significatives, com la creació de cartells, la reflexió crítica en cercles de diàleg i el treball en equip, ha afavorit un aprenentatge més profund sobre els moviments migratoris i la importància social. A més, el projecte ha rebut una valoració positiva per part de les famílies, fet que indica una connexió amb l'entorn més enllà de l'aula.