
Pregunta essencial, repte o servei
Som el que mengem o mengem el que som?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat sigui conscient de com es creen aliments bàsics per la dieta de les persones i que entengui quines són les diferències entre les diferents maneres d'aconseguir els aliments. Que l'alumnat generi una acció d'impacte cultivant i preparant el terreny per poder plantar i fer brotar llavors.
Descripció del projecte i de l’obra
A l’Institut Vilafranca-2 hi ha una sèrie de parterres on només hi creixen herbes silvestres, sense cap tipus de cultiu ni manteniment específic. El nostre centre està envoltat de vinyes i horts que, en canvi, treuen un bon rèdit de la terra, produint aliments i productes de qualitat. Ens preguntem: com s’ho fan per aconseguir-ho? Quines tècniques i cures utilitzen? Podem nosaltres aplicar aquests mateixos mètodes per transformar els nostres parterres i obtenir aliments d’alta qualitat? Aquest és el repte que volem afrontar, aprenent a conrear de manera sostenible i eficient, aprofitant els re
Creació d’obres o productes
En els espais exteriors del Vilafranca-2 només hi creixen herbes silvestres, tot i tenir diversos parterres buits. El nostre centre estem envoltats de vinyes i horts, els quals treuen un rèdit de la terra. Com s'ho fan? Nosaltres podem fer el mateix? Hem treballat la terra i ho hem deixat preparat per poder fer un hort ecològic. Al final del trimestre hem fet la plantació de les possibles plantes conreables. Hem investigat per tal que l'hort sigui autoregulable amb l'ajuda de la robòtica. A més, l’alumnat ha creat unes torretes (testos) amb terra amb unes llavors, directes per plantar. També e


Preguntes connectores
Quins són els beneficis de l'agricultura ecològica?
Com podem fer un hort ecològic al centre?
Com dissenyem un recipient per a crear planter?
Com ens pot ajudar el mètode científic en l'elaboració del nostre hort?
I tot això com ho recollim? com ho compartim?
Objectius d’Aprenentatge
Analitzar com l’agricultura ecològica contribueix a la protecció de la salut humana mitjançant la producció d’aliments més saludables.
Aprendre a planificar i dissenyar un hort ecològic adaptat a l’espai disponible al centre educatiu per fomentar la sostenibilitat i l’autonomia alimentària.
Conèixer les tècniques de cultiu ecològic, incloent la preparació del sòl, la sembra i el reg, per aplicar-les correctament en un projecte real.
Practicar el disseny i la creació de prototips de recipients per a planter, aplicant els coneixements adquirits per desenvolupar habilitats tècniques i creatives.
Comprendre les etapes del mètode científic i la seva aplicació pràctica en l’horticultura per potenciar el raonament crític i experimental.
Aprendre a seleccionar i organitzar la informació rellevant per incloure en el portafoli, amb la finalitat de documentar i valorar el procés d’aprenentatge.
Reflexió
Reflexions extretes de la valoració final del projecte fetes pels alumnes. -”M’ha agradat dissenyar digitalment una torreta i imprimir-la amb 3D.” - “Veure com brotava una tomaquera.” -”Fer un hort entre tots.” - “M’ha agradat construir un hotel d’insectes i veure com hi anaven els insectes.”