LES CULTURES DEL MÓN
Escola L'Arenal de Llevant - Barcelona
Primària 3r Cicle
a80584162@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com és que convivim amb altres cultures?
Propòsit del projecte
El propòsit del nostre projecte ha estat conèixer, valorar i respectar la diversitat cultural present a l’aula, a l’escola i al món, tot fomentant la convivència, l'empatia i el pensament crític entre l’alumnat. Comprendre les causes i conseqüències de les migracions, i reflexionar sobre els drets dels infants, la importància de l'acollida i el valor del respecte mutu.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte "Les cultures del món" ha permès a l’alumnat de 5è conèixer i valorar la diversitat cultural del nostre entorn i del món. A través de lectures, xerrades, activitats matemàtiques i reflexions, hem treballat els drets dels infants, les migracions i la convivència intercultural. Hem comptat amb la visita de l’ONG KO-YOH, que ens ha apropat a la realitat de Camerun. Aquest projecte ens ha ajudat a créixer com a persones obertes, empàtiques i respectuoses amb la diferència.
Creació d’obres o productes
El nostre producte final ha estat la creació d'una "CAPSA DE BENVINGUDA" on l'alumnat ha pensat en diferents objectes que poden ajudar i afavorir la rebuda dels alumnes nouvinguts: Guia de l'escola (explicació dels diferents espais), alfabet, frases i paraules comunes i horari de l'escola. Aquesta capsa la van decorar creant vinils amb la plòter de tall on cada infant va pensar el disseny del seu nom acompanyat d'un objecte que l'identifiqués. També van decorar la tapa amb el nom: CAPSA DE BENVINGUDA i el nom de la classe: LES CULTURES DEL MÓN 5è A.


Col·laboradors externs
- Xarxes Antirumors taller "FRONTERES INVISIBLES": Vam poder experimentar i entendre les dificultats que tenen les persones migrades quan arriben a un lloc nou.
- ONG KO-YOH: Gràcies a aquesta ONG vam poder conèixer més la seva labor i veure quines maneres tenim de col·laborar amb entitats que ajuden altres persones a tenir una vida digna.
- Museu etnològic: Vam poder conèixer diferents objectes relacionats amb les cultures del món i la seva evolució.
- Museu de la Immigració de Catalunya: Vam poder conèixer la migració que es va viure a Catalunya.
Preguntes connectores
- Què és cultura?
- Quins són els nostres orígens culturals?
- Quina és la diversitat que hi ha a la nostra escola?
- Què és la migració?
- Què podríem fer per ajudar als nens i nenes que tenen dificultats per accedir a l'escola?
Objectius d’Aprenentatge
- Identificar les migracions com un fenomen present al llarg de la història i en l'actualitat, i comprendre'n les causes i conseqüències, per prendre consciència i acollir-los creant una comissió de benvinguda.
- Entendre els processos històrics, socials i econòmics que han portat a la convivència de diferents cultures en el territori mitjançant l’estudi de les migracions a l’escola i al seu entorn més proper, amb la finalitat de comparar els resultats a partir de l’elaboració de diferents gràfics.
- Expressar opinions, argumentar i debatre de manera respectuosa sobre aspectes culturals i socials, fomentant l’expressió oral així com l’expressió escrita (entrevista i text descriptiu) i comprensions lectores (drets infants).
- Treballar amb dades i gràfics per analitzar informació sobre la diversitat cultural (per exemple, nombre d'alumnes d'origen divers a l'escola, percentatge de població migrant).
- Elaboració d'una revista digital a partir d'aplicacions digitals per plasmar els aprenentatges de cada activitat afavorint la metacognició.
Reflexió
Aquest projecte ens ha ajudat a valorar la diversitat cultural i a entendre millor la realitat de les persones nouvingudes. Hem après a trencar estereotips, a escoltar amb empatia i a respectar les diferències. Ens ha transformat com a grup, fent-nos més conscients de la importància de l'acollida i la convivència al nostre entorn més proper. L’impacte ha arribat també a l’escola i a les famílies, promovent una comunitat més oberta, solidària i compromesa.