L’art de fer brillar l’energia
Escola Mossèn Baldiri Reixach - Sant Feliu de Guíxols
Primària 3r Cicle
Equip docent Cicle Superior. superior@baldirireixach.cat. Escola Mn. Baldiri Reixach 5eè i 6è
.


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem transformar l’energia en moments màgics?
Propòsit del projecte
Transformar l’energia en una experiència significativa tot creant un photocall i un cartell lluminós per celebrar el final d’etapa, connectant ciència, emoció i creativitat.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat inicia el projecte amb una experiència d’aula: “No tenim bateria al chromebook”. A partir d’aquesta situació, investiguen què és l’energia, d’on prové i les diferents fonts d’energia renovables i no renovables. Després, exploren el funcionament de l’electricitat, la seva generació a través de la xarxa elèctrica, i els efectes del magnetisme, treballant amb circuits elèctrics. Finalment, apliquen els coneixements adquirits creant models pràctics per consolidar els conceptes i procediments treballats, afavorint la seva comprensió activa i aplicada.
Creació d’obres o productes
Crear models pràctics per consolidar els conceptes i procediments treballats: circuits elèctrics, photocall per a la graduació amb llums, brúixoles, etc

Preguntes connectores
- L'electricitat: què és i com es mou?
- Quins elements necessitem per construir un circuit elèctric?
- Quins tipus de circuits elèctrics existeixen?
- Quins objectes del nostre entorn creus que es poden atreure amb un imant i per què?
- Per què és important l'ús responsable de l'electricitat?
- Com podem dissenyar un sistema d'il·luminació eficient per a la nostra festa de graduació utilitzant els coneixements sobre electricitat i circuits?
Objectius d’Aprenentatge
- Escollir tècniques d’investigació adequades per respondre preguntes científiques.
- Fer servir instruments i dispositius per observar i mesurar amb precisió.
- Comprendre com funciona l’energia elèctrica i com es transforma en el dia a dia.
- Experimentar amb circuits elèctrics per descobrir patrons i comunicar els resultats.
- Cercar informació de manera eficient i crítica, respectant l’autoria.
- Fer servir recursos digitals segons les necessitats del projecte.
- Utilitzar eines i materials analògics i digitals per dissenyar i crear.
- Prendre consciència dels recursos limitats del planeta i del seu ús responsable.
Reflexió
Hem descobert que podem aplicar el que aprenem a l’aula per crear alguna cosa real, útil i emotiva. Dissenyar el photocall i les banderoles lluminoses per a la seva festa de graduació ens ha fet sentir capaços, creatius i connectats com a grup. Ha estat una manera molt especial de tancar aquesta etapa tan important per a nosaltres.