
Pregunta essencial, repte o servei
Com podriem planificar la gestió del territori de Granollers per millorar els ecosistemes, la seguretat i la qualitat de vida de les persones?
Propòsit del projecte
En els últims anys les catàstrofes climàtiques i fenòmens naturals extrems del territori poden arribar a despertar l’interès de la societat i del nostre alumnat per conèixer i entendre la gestió que se’n fa. El projecte proposa resoldre el problema de la gestió del territori del nostre entorn proper per tal de contribuir a la millora de la nostra societat, tot reflexionant amb coherència sobre la nostra manera de viure.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte és una proposta d’aprenentatge basat en problemes (ABP), on es treballa a partir d’un paisatge versemblant i dissenyat per a l’alumnat, després d’analitzar-ne tota la geodinàmica externa. Es treballa el paisatge en mapa topogràfic per acabar generant una maqueta en la que s’haurà d’urbanitzar. Un cop urbanitzat, es presenta el problema de com resoldre els riscos geològics associats. Es reflexiona sobre el processos urbanístics i tencològics i les decisions que es prenen. Finalment, l’alumnat acaba analitzant la gestió del territori del seu municipi per adonar-se que mai és "neutra"
Creació d’obres o productes
-Informe final de riscos geològics de la comarca. -Maqueta del paisatge i de la comarca -Celebració d'un ple d'Ajuntament municipal per a l'anàlisi d'una requalificació del sòl.


Col·laboradors externs
El projecte compta amb la col·laboració de l’Ajuntament de Granollers, particularment amb la figura del tècnic que treballa al barri de Palou (zona agrícola) així com d’algunes entitats cooperatives i agrícoles del mateix barri.
Preguntes connectores
-Què entenem per la paraula “paisatge”?
-Què és un territori?
-Com es pot evitar un desastre geològic?
-Com es gestiona l’ús del sòl en el nostre municipi?
-Com funcionen els plens municipals i les requalificacions del sòl?
Objectius d’Aprenentatge
-Analitzar el paisatge mediterrani dintre dels bioclimes de la terra per conèixer la importància de l'ecosistema natural mediterrani i la seva degradació per la forta pressió humana.
-Representar el relleu mitjançant mapes topogràfics i maquetes per tal d’entendre el funcionament dels agents i processos geològics que hi ocorren.
-Interpretar quins riscos geològics provoquen els agents externs i quines mesures es poden aplicar per tal de minimitzar el seu impacte en la societat i qualitat de vida de les persones.
-Identificar les formacions geològiques degudes a agents externs per entendre com s'ha format un paisatge a partir d'un model geològic natural.
-Argumentar una posició determinada sobre la gestió del territori a partir de l’execució d’un ple municipal i el seu debat sobre la reurbanització de sòl agrícola.
-Conscienciar de la importància de l'urbanització territorial tenint en compte aspectes ecosocials i mediambientals per a contribuir a una millora de la societat.
Reflexió
L’alumnat destaca, del projecte, que es veu clarament contrariat quan se n’adona que la planificació urbanística està plena de riscos que fins aquell moment desconeixia. També destaca com a “molt divertit perquè sembla real” l’exhibició del projecte, que es basa en un role play d’un plenari sobre la gestió del sòl al municipi.