L’aigua. Un recurs essencial
Institut Escola el Temple - Tortosa
Primària 2n Cicle
ietemple@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Què passaria si desaparegués l'aigua al nostre planeta?
Propòsit del projecte
En aquest projecte ens proposem conscienciar els infants de 3r de primària que encara podem actuar per canviar el futur. Ens hem centrat en l’aigua: un recurs essencial per a la vida. Si cuidem l’aigua, cuidem la Terra i també el nostre futur. Com podem tenir-ne cura per protegir el planeta? L’objectiu és fer-los protagonistes actius del seu aprenentatge, vinculat a reptes reals com la sostenibilitat i la gestió responsable dels recursos.
Descripció del projecte i de l’obra
A partir de la pregunta inicial, comença una conversa sobre l’aigua que inclou reflexions, experiments, recull de dades,... Investigem el cicle de l’aigua, la gravetat, la distribució de l’aigua al planeta, arribant a una conclusió colpidora: només tenim accés a un 1% de l’aigua del planeta. Aquesta dada subratlla la importància de preservar aquest recurs escàs. Continuem amb l’objectiu de dur a terme una acció que tingui un impacte real i positiu en el nostre entorn.
Creació d’obres o productes
Elaborar una obra artística en protesta per la situació dels mars i oceans. Experiment amb vasos de laboratori per visualitzar la distribució de l’aigua al planeta. Elaborem un fullet explicatiu sobre què fer en cas de pluges fortes. Elaboració d’un gràfic sobre la petjada hídrica. Procés creatiu MAKER: fem enganxines per informar les famílies del temps que hauria de durar una dutxa. Acció a l’escola: col·locació d’ampolles a les cisternes i brides a les aixetes amb polsador.


Col·laboradors externs
ACA: Agència Catalana de l’Aigua: Rebem el tècnic, en explica el camí que fa l’aigua per arribar a les nostres aixetes, l’estat de l’aigua, el consum responsable.
Consorci d’Aigües de Tarragona: Visita, impacta la gran quantitat d’aigua que utilitzem en un dia, rebem consell per fer un bon ús de l’aigua.
Observatori de l’Ebre. Coneixem instruments meteorològics.
Industrial Sabonera de Tortosa. Ens ofereix mostres de sabó ecològic. En fem difusió a la FIRA.
Preguntes connectores
-Com és que hi ha illes de plàstic al mar?
-Què passaria si desaparegués l'aigua al planeta?
-Llavors per què diem que hi ha sequera?
-DANA: què ha passat?
-Qui ens pot explicar els canvis meteorològics?
-D'on ve l'aigua que surt de les nostres aixetes?
-Quina és la teva petjada hídrica? Què ptos fer per reduir-la?
-Què podem fer a l'escola?
Objectius d’Aprenentatge
Conèixer l'estat actual dels mars i oceans per prendre consciència dels efectes de la contaminació i la necessitat de preservar-los.
Comprendre el cicle natural de l’aigua i reconèixer la seva escassetat com a recurs limitat per valorar-ne la importància en la vida quotidiana.
Interpretar prediccions meteorològiques i actuar davant situacions de risc per pluges intenses per estar preparats i protegir-nos en situacions d’emergència climàtica.
Identificar l’origen i el recorregut de l’aigua fins a les nostres llars per valorar-la com un recurs essencial i fomentar-ne l’ús responsable.
Analitzar el consum d’aigua en l’àmbit domèstic per conèixer la petjada hídrica i proposar accions que en redueixin l’impacte a casa.
Analitzar el consum d’aigua a l’escola per detectar-ne els usos i promoure accions que ajudin a reduir-ne l’impacte en l’entorn escolar.
Reflexió
"Pensem que és un repte per als estudiants: buscar informació, intercanviar-la, treballar-la, donar-li forma i després presentar els resultats del seu treball en públic. D'aquesta manera recorden molt millor tot el que han descobert. Poden estar orgullosos del que han aconseguit". Linda, mare de James "A mi me va agradar molt la Fira, per que hi havia molta gent i alguns adults se van quedar impresionats del que natros podiem saber i ells no sabien". Giselle 3rB