L’aigua de Reus
Institut Roseta Mauri - Reus
ESO 2n Cicle
faig@iesrosetamauri.org
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Hi haurà aigua a Reus al 2050?
Propòsit del projecte
El projecte vol conscienciar sobre la gestió sostenible de l’aigua a Reus, abordant la problemàtica de la sequera i el consum excessiu. El desafiament és entendre com podem fer un ús més responsable d’aquest recurs. A través de la recerca i l’anàlisi de dades reals, l’alumnat desenvolupa el pensament crític, l’autonomia i el compromís ambiental, connectant l’aprenentatge amb accions significatives per al seu entorn.
Descripció del projecte i de l’obra
L’Aigua de Reus és un projecte interdisciplinari adreçat a l’alumnat de 3r d’ESO, desenvolupat conjuntament per les matèries de Matemàtiques i Ciències Socials, amb l’objectiu d’estudiar el cicle de l’aigua i la problemàtica de la sequera, connectant coneixements científics, socials i ambientals a l'entorn més proper: la ciutat de Reus. El projecte culmina amb el disseny d'una campanya de conscienciació per promoure un ús responsable de l’aigua i reflexiona sobre la sostenibilitat del recurs.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha participat en un procés creatiu de disseny gràfic i comunicació visual, creant cartells de conscienciació sobre l’estalvi d’aigua. Han treballat amb eines com Canva per elaborar materials visuals en català i en format físic, seguint l’estil de les campanyes institucionals de la Generalitat. S’ha donat resposta a l’emergència per sequera promovent el consum responsable d’aigua. Mitjançant la difusió de missatges educatius i pràctics, l’alumnat ha contribuït a una acció transformadora que incideix directament en els hàbits de consum.


Col·laboradors externs
L’alumnat visita l’ETAP de Reus, gestionada per Aigües de Reus, per conèixer de primera mà el procés de potabilització. L’empresa ens ha ofert formació tècnica i dades reals per al projecte. A canvi, l’alumnat ha contribuït a sensibilitzar la comunitat educativa sobre l’ús responsable de l’aigua, reforçant la tasca divulgativa de l’empresa i fomentant el vincle entre escola i entorn.
Preguntes connectores
Si l'aigua és un bé bàsic, les fàbriques tenen dret a l'aigua si n'hi ha tant poca?
Podem viure sense aigua? Ho podem substituir per un altre producte?
Tindrem aigua a l'any 2050? A Reus?
Quants anys tindrem aigua? Està a punt d'acabar-se?
L'aigua es pot crear artificialment?
Com decidim qui ha de gestionar l'aigua?
Si l'aigua té tant de valor, quant ha de valdre?
Objectius d’Aprenentatge
Recollir, organitzar i interpretar dades sobre el consum d'aigua en diferents àmbits per representar-les mitjançant gràfics i fer càlculs.
Analitzar les desigualtats en l'accés a l'aigua a nivell local i global.
Disseny i comunicar propostes concretes per reduir el consum d'aigua.
Reflexió
"Aquesta activitat m'ha resultat motivadora i creativa, ja que ens ha permès donar forma física al nostre projecte i veureʼn un resultat tangible.ˮ Pablo, docent de la matèria de projectes. “Ha sigut molt divertit poder escollir el disseny i fer materials reutilitzables per crear un pluviòmetreˮ Alumna de 3r dʼESO.