Projecte

L’Abandonament de mascotes

Escola Cristòfor Mestre - Vilafranca del Penedés

Primària 1r Cicle

ADAP: Associació d’amics per la defensa dels animals del Penedès. Veterinària col·legiada: Elma Vallès Especialista en seguiment, acolliment i rehabilitació d’animals abandonats Rafael Ardèvol

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Creació cartells
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què comporta tenir una mascota?

Propòsit del projecte

Que els alumnes prenguin consciència de la responsabilitat que implica tenir una mascota i coneguin la problemàtica de l’abandonament animal, tot impulsant accions reivindicatives per promoure’n la cura i el respecte.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte d’animals vertebrats i d’abandonament de mascotes es porta a terme amb una doble vessant. Per una banda, es treballa la identificació dels animals vertebrats i les seves característiques principals. Per una altra banda, treballar tot el que engloba tenir cura d’una mascota. Finalment, es du a terme una campanya solidària per recaptar aliments per a aquells animals que són abandonats d’una entitat col·laboradora.

Creació d’obres o productes

Cartells amb la intenció de realitzar una recollida solidària de material o d’aliments pels animals que estan en un refugi i, així, ajudar i facilitar el dia a dia d’aquests èssers vius. Habilitar a l’entrada de l’escola dues caixes per facilitar la recollida solidària i sigui accessible a tota la comunitat educativa.

Col·laboradors externs

ADAP: van venir a l'escola explicar les situacions dels animals i què necessitaven per ajudar-los. Es va fer una recollida de material per tota l'esola per col·laborar amb l'entitat.

Preguntes connectores

1. Quines mascotes hi ha a la classe?
2. Tots els animals poden ser mascotes?
3. Com classifiquem els animals vertebrats?
4. Per què la gent abandona les mascotes?
5. Què passa amb els animals abandonats? Per què existeixen refugis (acollida vs adoptar)?
6. Què puc fer per cuidar bé la meva mascota?

Objectius d’Aprenentatge

- Conèixer els diferents tipus de mascotes que tenen els alumnes de cicle inicial de l'escola per treballar els diferents grups d'animals vertebrats.
- Relacionar el medi on viuen els animals vertebrats amb les seves adaptacions físiques per valorar com es desenvolupen en entorns diferents.
- Comprendre les causes i conseqüències de l'abandonament d'animals per promoure actituds de responsabilitat i respecte cap als éssers vius.
- Reconèixer les característiques que permeten a certs animals conviure amb els humans, entenent les seves necessitats i comportaments per garantir una relació respectuosa i responsable.
-Reconèixer que els animals vertebrats tenen esquelet intern per comprendre com es sostenen i es desplacen.
-Observar les característiques bàsiques dels animals vertebrats per identificar les diferències entre els principals grups (mamífers, ocells, rèptils, amfibis i peixos).
- Dissenyar cartells de recaptació, detallant les seves parts i la informació més important per ajudar a una entitat sense ànim de lucre en la tasca de l'abandonament de mascotes.
- Conèixer els hàbits i necessitats dels animals vertebrats per fomentar el respecte i la cura amb vers els èssers vius.
- Identificar les necessitats bàsiques de les mascotes, així com els hàbits responsables per garantir el seu benestar i salut.-
Exposar el projecte a la resta de l'escola, per així donar sentit a la recollida solidària que es realitza per a l'ADAP.

Reflexió

“M’ha agradat molt fer els cartells per a la recapte amb companys i companyes d’altres cursos i veure com la gent col·labora portant aliments, joguines, etc…” (Vera E. Segon B) “Crec que tots els animals no poden ser mascotes i que quan tens una l’has de cuidar, alimentar i treure a passejar” (Àlex A. Segon A) “He estat molt xulo la gàbia que ens ha ensenyat, com funciona per agafar animals i totes les càmeres que ha fet servir” (Isai Segon B)