La terra té caducitat?
Escola Ernest Lluch - L'Hospitalet del Llobregat
Primària 2n Cicle
a8067016@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Què podem fer per no haver de marxar del planeta Terra?
Propòsit del projecte
L’objectiu és que els infants prenguin consciència de l’impacte del canvi climàtic i dels fenòmens extrems que provoca. Es treballa per identificar actituds i accions que contribueixen a la degradació del planeta, i entendre’n les conseqüències per al present i el futur. Es promou el compromís per impulsar canvis individuals i col·lectius, amb la voluntat de fer partícip la comunitat i protegir un planeta únic. Tot plegat culmina en la iniciativa escolar “Ernest Lluch for future”.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte s’inicia amb l’observació del cel, a partir del nom de la classe. Aquesta observació desperta l’interès de l’alumnat per diversos elements com els núvols, el sol, els planetes i, progressivament, conceptes més científics com la gravetat, el sistema solar i l’aire. A mesura que avança la conversa, el focus es centra en l’espai i, especialment, en els planetes que formen el sistema solar. L’anàlisi dels diferents planetes porta a descobrir que la Terra és única per les seves condicions que permeten la vida.
Creació d’obres o productes
A partir del coneixement adquirit, els infants prenen consciència de la importància de tenir cura del nostre planeta. Això els porta a observar quines accions humanes l’estan perjudicant, a analitzar-ne les causes i a buscar solucions per millorar-ne l’estat. El projecte culmina amb la creació de propostes per cuidar la Terra, fruit d’un treball de reflexió i compromís col·lectiu.


Col·laboradors externs
Els col·laboradors externs han aportat recursos, idees i eines que han enriquit el projecte. La Generalitat i la XTEC ens han facilitat materials pedagògics i informació actualitzada sobre el canvi climàtic. El programa Escoles + Sostenibles ens ha donat suport per impulsar accions ambientals al centre. Entitats com Ecologistes en Acció, Greenpeace i Fundació Terra han proporcionat propostes didàctiques, vídeos i campanyes que han ajudat l’alumnat a comprendre la problemàtica ambiental i a implicar-se activament en la seva millora.
Preguntes connectores
Què està passant al planeta terra?
Què és la crisi climàtica i com ens afecta?
Podríem viure en un altre planeta?
Què podem fer? Estem a temps de canviar alguna cosa? Podem transformar el nostre entorn? Què fan els altres?
Quins canvis podríem fer en el nostre dia a dia per no generar tant CO2 i no accelerar el canvi climàtic?; què fan els altres?; com podem contribuir-hi?
Què hem après amb aquest projecte?
Com podem comunicar tot el que hem après?
Objectius d’Aprenentatge
Identificar i analitzar que és el canvi climàtic i com afecta al planeta Terra.
Identificar i analitzar quins factors provoquen el canvi climàtic.
Conèixer persones implicades en la lluita de la millora del canvi climàtic.
Extreure informacions de diferents fonts: entrevistes, documents , llibres...
Conèixer i comparar la realitat del nostre entorn proper fa 50 anys amb l'actualitat en relació als nostres hàbits i cura del medi ambient.
Comprendre què és el diòxid de carboni i com es genera.
Relacionar l’emissió de CO₂ amb accions quotidianes.
Conèixer el paper de la capa d’ozó i la seva relació amb la protecció del planeta.
Observar i descriure els efectes del l'escalfament global.
Conèixer el funcionament i la importància d’una xarxa meteorològica local.
Interpretar dades meteorològiques.
Desenvolupar habilitats d’observació i registre a través de la realització d’una fitxa de camp.
Fomentar la creativitat i l’expressió artística.
Conèixer les característiques dels planetes del Sistema Solar.
Utilitzar diferents tècniques audiovisuals per representar les característiques dels planetes.
Dissenyar un producte final que reculli tota la informació obtinguda i el compromís de tota la comunitat educativa i la voluntat d'extrender-ho al màxim de gent possible.
Representar mitjançant el dibuix escenes del barri en diferents moments temporals.
Prendre consciència dels efectes de la contaminació al medi ambient.
Proposar accions concretes per cuidar el planeta i reduir la contaminació.
Comprendre missatges audiovisuals relacionats amb la cura del planeta, mitjançant la visualització crítica del vídeo Lulu Clean the Planet.
Assumir compromisos individuals i col·lectius dins l’aula i l’escola, promovent una actitud activa i transformadora.
Redactar un text col·laboratiu amb coherència i claredat.
Utilitzar eines digitals per enregistrar i compartir recursos.
Difondre el missatge mitjançant recursos visuals i interactius,
Elaborar cartells informatius i de sensibilització.
Sintetitzar els coneixements adquirits sobre les accions humanes que afecten el planeta.
Identificar bones pràctiques per viure de manera respectuosa amb el medi ambient.
Fomentar l’esperit crític i la capacitat de proposar solucions a problemes reals.
Reflexió
"L’alumnat pren consciència dels efectes de la contaminació i la importància de cuidar el planeta a partir del coneixement del Sistema Solar. Mitjançant vídeos com Lulu Clean the Planet, cartells i accions concretes, es fomenta l’esperit crític i el compromís actiu. El projecte culmina amb la proposta comunitària “Ernest Lluch for future”, per impulsar un canvi real cap a un futur més sostenible i just."