Projecte

La salut no sempre és física.

Escola Sant Llàtzer - Tortosa

Primària 3r Cicle

e3008389@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Creacions artístiques 3D
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com les meves emocions m’afecten a mi i a la tribu?

Propòsit del projecte

Aquest projecte se centra en la diversitat del nostre grup i com la falta d'autoregulació pot portar a alguns conflictes. L'autoregulació és la nostra capacitat per gestionar les emocions, cosa molt important per sentir-nos bé. L'objectiu principal és conèixer-nos millor per veure què ens preocupa i aprendre maneres de créixer personalment. Després, pensarem com podem compartir el que hem après dins i fora de l'escola per ajudar a altres persones.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte s’inicia amb una bicicletada de comunitat de grans a Campredó, on també es realitzen diferents tallers relacionats amb salut i benestar. A partir d’aquí, ens endinsem en el treball de les emocions i la repercussió que aquestes tenen en una mateixa i les persones del voltant. També amb la recerca del coneixement del funcionament del cervell per poder entendre millor com funcionem. Finalment, aquest procés ens porta a una major acceptació i estima cap a una mateixa.

Creació d’obres o productes

Els infants creen un mural anomenat “Com soc jo”. Aquest tracta sobre escollir diferents parts d’animals relacionades amb la nostra manera de fer i de ser, buscant la part positiva d’aquesta qualitat. A més, també construeixen una obra artística anomenada “Fotografies metafòriques”, les quals parlen sobre quatre diferents trastorns mentals. També realitzen un cervell 3D per poder identificar les seves parts i informació rellevant relacionada amb els neurotransmissors.

Col·laboradors externs

Per tal d’aprofundir en el nostre camí, al llarg del curs rebem la visita de diferents persones expertes que ens ajuden a avançar i complementar la recerca del coneixement. La primera d’elles ha estat la d’una psicòloga especialitzada en infantil i adolescència, entrevistada pels infants. A la vegada, també ha vingut un referent en benestar emocional per fer tallers on apareixen diferents situacions per reflexionar. I per últim, des de Salut han vingut a fer una xerrada per parlar sobre els cinc pilars que ens ajuden a tenir una salut i un benestar complet.

Preguntes connectores

- Quina és la nostra aliança?
- Què són els ODS?
- Què entenem per SALUT i BENESTAR?
- Què es pot fer per conèixer-nos millor?
- Com soc jo?
- Com funciona el nostre cervell?
- Com es comunica una neurona amb una altra, i quin paper juguen els neurotransmissors en aquest procés?
- Com podem tenir cura del nostre cervell?
- Com podem conèixer i gestionar millor les nostres emocions?
- Quins són els trastorns associats a la salut mental i com es poden tractar?
- Com treballa el cervell amb la resta del cos per controlar el moviment i les sensacions?

Objectius d’Aprenentatge

- Comprendre i expressar informació oral sobre emocions i benestar per entendre el seu impacte i afavorir l'autovaloració.
- Redactar textos per interpretar i construir coneixement.
- Identificar hàbits de benestar físic i emocional per prendre decisions fonamentades que contribueixin a la salut i l'autoestima.
- Crear art per expressar emocions i comunicar idees.
- Gestionar les pròpies emocions i entendre les dels altres per millorar l'empatia i el respecte mutu.

Reflexió

“Fent aquest projecte m’ha ajudat a aprendre diferents aspectes sobre el cervell, com ara els neurotransmissors. Així entenem les nostres reaccions i com podem ajudar-nos”. (Infant de 5è(. “A mi m’està servint per a gestionar millor les emocions. Per exemple, quan estic angoixada ara faig la tècnica de respiració 4-4-8”. (Infant de 5è).