Projecte

La IA. Quins futurs imaginem?

Escola La Llacuna del Poblenou - Barcelona

Primària 3r Cicle

escolalallacuna@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Tall làser Programació Electrònica
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Alexa, com sap el que sap? Com funciona?

Propòsit del projecte

Entendre el funcionament d'Alexa, relacionant-lo amb els components que necessita per fer allò que fa. Per en acabar el projecte, modificar la idea inicial, ja que només utilitza IA conversacional.
Definir què és o que entenen per intel·ligència i, per tant, a què anomenem IA, quin és el seu imaginari.
Cal que coneguin com funcionen els diferents elements, dades, connectivitat, energia, algoritme, remarcant la importància d'una mirada ètica, ja que són les persones qui dissenyen.
La lectura de notícies actuals, permet la conversa, la discrepància, els ajuda a posicionar-se, imaginar futurs

Descripció del projecte i de l’obra

La presència d’Alexa provoca que l’alumnat es plantegi preguntes sobre el que fa, com ho pot fer i què necessita. Imaginar futurs i posicionar-se, demana conèixer el funcionament de la IA, les dades i els centres de dades, la xarxa d’internet i l’algoritme. Cal introduir el llenguatge computacional per entendre la importància de programar. L’alumnat reflexiona sobre el consum energètic, les transformacions a la ciutat i els aspectes positius o negatius d’aquesta tecnologia tenint presents els ODS i una mirada ètica; descobrint diferents dispositius, IAs i fent propostes de futur argumentades.

Col·laboradors externs

CCCB. Exposició IA: Inteligencia artificial (18 octubre 2023 — 17 marzo 2024)

Preguntes connectores

Quins dispositius coneixem?
Alexa ho sap tot? Com sap el que sap? Com obté les dades?
És intel·ligent la IA? Fem servir correctament aquesta paraula?
Preparem la sortida al museu. Què ens portem d'aquesta visita i com ha canviat la nostra mirada?
Necessitem lleis que regulin la IA?
Quins presents conec i quins futurs imagino?

Objectius d’Aprenentatge

Apropar-se per conèixer i comprendre els avenços tecnològics actuals que són presents a la seva vida.
Definir el concepte d'intel·ligència i d'allò que anomenen intel·ligència artificial.
Conèixer els diferents elements que cal tenir en compte quan parlem d'aquesta tecnologia, per poder reflexionar, imaginar futurs des d'una mirada conscient i critica.
Conèixer i utilitzar diferents llenguatges computacionals.

Reflexió

Hem vist que les dades han de ser fiables i és important com s’utilitzen. Dissenyar un robot amb el Lego o l'Scratch ens ha agradat, però és important no cometre cap error quan programes. Compartim amb les famílies què vol dir intel·ligència o IA, els pros i contres, per arribar a la nostra conclusió. Llegim notícies d’actualitat per conèixer diferents opinions. És necessari tenir dades, però calen bones preguntes. Cal tenir en compte la privacitat de les persones. L’home està darrere de la IA, decideix el que fa.