La ciutat del segle XXI que volem
Institut Escola Projecte - Barcelona
ESO 1r Cicle
projecte@escolaprojecte.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem imaginar i dissenyar la ciutat del futur, tenint en compte les tendències actuals i les necessitats emergents?
Propòsit del projecte
Analitzar ciutats reals i l’entorn urbà per identificar problemàtiques i oportunitats de millora. Dissenyar una trama urbana ideal que respongui als reptes socials, ambientals i funcionals actuals. Prototipar la ciutat amb eines digitals i aplicar els coneixements adquirits impulsant idees als pressupostos participatius del barri.
Descripció del projecte i de l’obra
Analitzem dues ciutats reals amb trames diferents (radial i ortogonal) i estudiem les condicions geogràfiques, climatològiques i socials del naixement urbà. Detectem problemàtiques i tendències actuals per dissenyar col·lectivament una nova trama urbana, que prototipem amb eines de fabricació digital i un procés de presa de decisions democràtic. Finalment, traslladem el que hem après a propostes reals dins els pressupostos participatius del barri.
Creació d’obres o productes
Mapa 1: En grups, dissenyem una situació geogràfica ideal i consensuem una proposta comuna (escala 1:500, 600×600 m). Mapa 2: Assignem zones urbanes i dibuixem la trama definitiva amb una ordenança (alçades màximes). Maqueta: Cada parella dissenya una illa com a arquitectes; “l’alcaldia” valida les propostes per fabricar-les en 3D i tall làser. Exposició i participació: Presentem el projecte a les famílies i fem propostes als pressupostos participatius del barri.


Col·laboradors externs
Hem col·laborat amb Arquiniñ@s, una empresa que desenvolupa projectes educatius vinculant arquitectura i educació. Ens va visitar Tamara Ianowski, fundadora del projecte, per compartir amb l’alumnat tendències emergents en urbanisme i arquitectura.
Preguntes connectores
-Què cal perquè pugui néixer i créixer una ciutat?
-On situaríem la nostra ciutat ideal i per què?
-Com hauríem de repartir els espais dins la ciutat?
-Quina forma hauria de tenir la nostra trama urbana?
-Com podem convertir el nostre disseny en una maqueta?
-Què podem fer per millorar el nostre barri avui mateix?
Objectius d’Aprenentatge
-Analitzar la formació i evolució de les ciutats a partir de trames urbanes, geografia i context social per entendre'n l'impacte en la vida quotidiana i els reptes actuals.
-Dissenyar una ciutat ideal amb criteris sostenibles, inclusius i funcionals, utilitzant eines digitals per abordar problemàtiques reals.
-Participar en processos col·laboratius i democràtics per proposar millores al barri i vincular l’aprenentatge amb la transformació de l’entorn.
Reflexió
Aquest projecte ha permès a l’alumnat entendre com es construeixen les ciutats i els reptes que plantegen. Ha afavorit la mirada crítica, la creativitat, el treball cooperatiu i l’ús de noves tecnologies en un ambient maker. La connexió amb la realitat s’ha reforçat impulsant propostes al pressupost participatiu i compartint el procés amb les famílies en l’exposició final, donant sentit i projecció social a l’aprenentatge.