Kamishibai
Institut Vilamajor - Sant Pere de Vilamajor
ESO 2n Cicle
mtalla@insvilamajor.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com contem una bona història?
Propòsit del projecte
Ser capaç d’expressar un missatge i comunicar-ho atenent al públic objectiu al qual va dirigit.
Descripció del projecte i de l’obra
Al llarg d'aquest projecte es descobrirà un gènere literari nou, el kamishibai, d'origen japonès, i l’alumnat haurà de ser capaç d'elaborar el seu propi conte de kamishibai per tal d'exposar-lo finalment a un públic exigent: un grup d'alumnes de primària. Es tracta d'un projecte en el qual tant l’aprenentatge com el resultat final del projecte està estretament vinculat a la implicació i al compromís. Caldrà inventar una bona història, pensada per a un públic de 4t de Primària, i fer les il·lustracions pertinents i adequades al públic objectiu.
Creació d’obres o productes
L'obra final creada per l'alumnat ha estat un conte original en format kamishibai, destinat a un públic específic: els alumnes de 4t de Primària. Aquest producte combina narrativa escrita i il·lustració visual, dos elements fonamentals en aquest gènere japonès. Cada grup d’alumnes ha creat una història pensada expressament per al públic infantil, i l’ha acompanyada de làmines il·lustrades que donen suport visual a la narració, seguint l’estructura pròpia del kamishibai.


Col·laboradors externs
Biblioteca i il·lustradora. Escoles de primària, la història es conta a alumnat de primària.
Preguntes connectores
-Maneres de contar una història, quines sabeu?
-Quins elements creieu que intervenen al contar una història?
-Com es poden transmetre les sensacions de la història, canvis d’estat d’ànim…? (música, to de veu, imatges….)
-Que és important el públic al qual va dirigida la història?
-És el mateix contar una història per nens, per adolescents o avis?
Objectius d’Aprenentatge
-Aplicar estratègies de creació literària, redactant un conte estructurat amb coherència i cohesió adequat al públic destinatari.
-Dissenyar i elaborar il·lustracions que reforcin la dimensió visual i narrativa del kamishibai, considerant estratègies compositives i l’impacte comunicatiu del projecte.
-Experimentar amb suports digitals i tradicionals, utilitzant plataformes virtuals per planificar, redactar, revisar i editar textos, i explorant les possibilitats expressives de diversos materials i mitjans plàstics.
-Desenvolupar habilitats orals, mitjançant la presentació del relat davant d'un públic concret, aplicant tècniques de comunicació oral perquè l'exposició sigui clara, fluïda i efectiva.
Reflexió
"Hem dut a terme accions com el treball cooperatiu i la connexió amb un públic real que ha donat sentit al projecte, així com la reflexió sobre els valors transmesos a través del conte, tot fomentant la creativitat, la implicació i la responsabilitat de l’alumnat." (Professorat)