Projecte

Juguem per la llengua

Escola Quermany - Pals

Primària 2n Cicle

escolaquermany@xtec.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Tall làser Impressió 3D Cosit
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Tothom que viu a Catalunya parla català?

Propòsit del projecte

Que l'alumnat es consciencii sobre la diversitat lingüística de Catalunya, fent-los reflexionar sobre la importància de conèixer i fomentar l’ús del català com a element clau per a la cohesió social i la preservació de la identitat cultural, per preservar la llengua. I que es sentin empoderats per fer parelles lingüístiques utilitzant els jocs didàctics elaborats a l'espai maker.

Descripció del projecte i de l’obra

Els infants investiguen símbols, institucions, mapes i personatges catalans, així com la llengua catalana i la seva oficialitat. A partir d’aquesta recerca, dissenyen jocs de taula didàctics per promoure l’ús del català de manera lúdica. Com a tancament del projecte, organitzen unes jornades de jocs de taula obertes a les famílies de l’escola, fomentant l’aprenentatge i l’ús compartit de la llengua catalana dins la comunitat educativa.

Creació d’obres o productes

Construir amb les màquines de l'aula FaigLab jocs de taula per aprendre i millorar a parlar català. Organització d'unes jornades per la llengua on convidem a la comunitat educativa a jugar als jocs e taula.

Preguntes connectores

Quins són els símbols i institucions de Catalunya?
Sabem interpretar un mapa?
Qui parla català?
On es parla català, és l’única llengua pròpia de Catalunya?
Com es pot ensenyar el català amb un joc?

Objectius d’Aprenentatge

Identificar els principals símbols nacionals de Catalunya i explicar-ne el significat.
Reconèixer les institucions d'autogovern de Catalunya i comprendre'n les funcions bàsiques.
Utilitzar diferents tipus de mapes (físics, polítics, temàtics) per obtenir informació rellevant sobre un territori.
Localitzar elements geogràfics i polítics en un mapa.
Identificar els territoris on es parla català i les seves variants dialectals.
Reconèixer la diversitat lingüística dels parlants de català a partir de contextos socials i culturals diferents.
Descriure la situació sociolingüística de Catalunya i la convivència del català amb altres llengües, com el castellà i l’aranès.
Reflexionar sobre el concepte de “llengua pròpia” i la realitat plurilingüe de la societat catalana.
Dissenyar una proposta lúdica per aprendre o reforçar coneixements de llengua catalana.
Contribuir al foment de l’ús social del català mitjançant un joc que es pugui compartir i utilitzar en l’entorn escolar o comunitari.

Reflexió

Durant aquest projecte hem descobert diferents aspectes de Catalunya: el territori, les tradicions, la llengua i la cultura que ens envolta. Hem après a valorar la riquesa del nostre entorn i com aquest forma part de la nostra identitat. Elaborant jocs per compartir el català amb altres persones, hem entès la importància de preservar i difondre la llengua com a eina de comunicació i cohesió. Ha estat un projecte que ens ha connectat amb qui som i amb el lloc on vivim.