JUGUEM? Creació de jocs de taula
Institut Miquel Martí i Pol - Cornellà de Llobregat
ESO 1r Cicle
a8035143@xtec.cat
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com podem crear un joc de taula que serveixi per visibilitzar, reflexionar o proposar solucions sobre un problema real del nostre entorn més proper?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat desenvolupi la creativitat, la col·laboració i el pensament crític dissenyant jocs de taula que ajudin a visibilitzar i reflexionar sobre problemes reals del seu entorn, per prendre consciència i generar possibles solucions.
Descripció del projecte
El projecte convida l’alumnat de 1r d’ESO a dissenyar i crear un joc de taula original a partir d’un problema real del seu entorn proper. Es desenvolupa a l’aula FAIG, un espai educatiu on es promou l’aprenentatge actiu, la creativitat i el pensament crític, seguint els principis del moviment "maker", que posa l’èmfasi en aprendre fent.
Creació d’obres o productes
Es dissenya la mecànica del joc, es crea la narrativa, es defineixen els objectius i el tipus d’interacció entre jugadors. En aquest sentit, es reflexiona sobre com fer que el joc no només sigui divertit, sinó que també comuniqui un missatge potent i ajudi a prendre consciència del problema tractat. Després es construeixen els materials: taulers, cartes, fitxes, daus, instruccions i elements visuals. Es fan servir tècniques manuals, eines digitals i recursos de fabricació de l’aula FAIG.
Col·laboradors externs
No hi ha col·laboradors externs.
Preguntes connectores
-Quins problemes identifiquem al nostre entorn?
-Com podem traduir la nostra idea en un joc funcional?
-Quines eines i materials ens ajudaran a crear el nostre joc?
-Per què aquests problemes són importants i com ens afecten?
-Com podem fer que el nostre joc sigui atractiu i entenedor per tothom?
-Què hem après durant aquest procés i com podem compartir-ho amb els altres?
Objectius d’Aprenentatge
Dissenyar i construir un joc de taula per comprendre com el joc pot ajudar a visibilitzar problemes socials i fomentar la reflexió.
Escriure instruccions clares per desenvolupar la capacitat comunicativa i assegurar que qualsevol persona pugui jugar-hi.
Documentar el procés tecnològic i creatiu per prendre consciència del propi aprenentatge i millora.
Utilitzar recursos i eines digitals per crear materials de joc i desenvolupar la competència tecnològica i creativa.
Reflexió
Aquest projecte ha tingut un impacte molt positiu en l’alumnat, que ha anat més enllà de la simple creació d’un joc de taula. Els alumnes han après a identificar problemes reals del seu entorn i han vist com poden ser part de la solució a través de la creativitat, el treball en equip i el compromís.