Projecte

Jo soc

Institut Escola l'Arrabassada - Tarragona

ESO 2n Cicle

e3013191@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 2n Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser Impressió 3D Brodat Eines manuals Audiovisual Electrònica
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Qui som realment, més enllà del que veiem?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat expressi la seva identitat mitjançant la creació d’una caixa personalitzada, incorporant elements significatius a través de la poesia, la música i les imatges. Aquest procés afavoreix l’autoconeixement i la creativitat. El resultat final serà una escultura col·lectiva que representi la diversitat i la connexió entre totes les individualitats del grup.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte s’ha basat en el treball per projectes, fomentant l’autonomia i l’autogestió de l’alumnat. S’han aplicat tècniques individuals, grupals i col·lectives, i s’ha treballat per grups d’experts per muntar l’exposició segons interessos i habilitats. Cada alumne ha desenvolupat un diari personal i ha creat un “cub identitari” com a producte maker. Tots els cubs s’han unit en una escultura col·lectiva que simbolitza la identitat com a part d’un tot.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha creat un “cub identitari” resolent reptes que combinen expressió artística, poesia i eines tecnològiques. Cada cara del cub reflecteix una part de la seva identitat, explorada de manera creativa i personal. L’escultura col·lectiva final representa la diversitat dins d’un tot. El procés ha fomentat l’autonomia, l’escolta activa i la col·laboració, transformant la mirada sobre un mateix i sobre els altres.

Col·laboradors externs

El projecte JO SOC ha comptat amb la col·laboració de la comunitat educativa de l’Institut Escola de l’Arrabassada, la fira ESTEAMa Tarragona, l’Espai Jove Kesse i l’Oficina Jove, que fomenten la participació i l’expressió juvenil. El CESIRE ha aportat assessorament pedagògic i metodològic i el Programa FAIG ha reforçat la motivació i projecció de futur. El projecte Estima’t ha afavorit el benestar emocional i l’autoestima dels joves, creant una xarxa integral per desenvolupar la identitat personal i col·lectiva.

Preguntes connectores

- Com podem recollir la nostra essència en una sola paraula?
- Com podem saber com ens veuen i quines etiquetes ens posen les persones del nostre voltant?
- Quines característiques ha de tenir una cançó per a definir-me, i fer-me vibrar?
- Quines imatges poden aconseguir emocionar-me?
- Quines paraules poden aconseguir definir-me de forma poètica?
- Com pot l’art mostrar una part de mi?
- Tothom es mostra tal com és?

Objectius d’Aprenentatge

- Expressar la pròpia identitat amb paraula, música, imatge i art per afavorir l’autoconeixement i la creativitat.
- Reconèixer la mirada externa identificant etiquetes i percepcions per comprendre la pròpia imatge.
- Reflexionar críticament sobre l’aprenentatge per fomentar l’autoavaluació i la millora.
- Participar col·laborativament comunicant i coavaluant per promoure inclusió i responsabilitat.
- Integrar referents culturals i tecnològics utilitzant símbols i eines digitals (3D, làser, brodadora) per crear art significatiu.

Reflexió

"Participar en aquest projecte m’ha fet adonar de qui soc i com em connecto amb els altres. He après a escoltar i expressar-me de maneres noves. Mostrar el nostre treball a l’Espai Jove m’ha fet sentir part d’alguna cosa gran. A la fira FAIG, intercanviar idees amb altres grups m’ha obert la ment. Ara sé que puc transformar la meva realitat." - Alumnat