Projecte

Fem xarxa pel mar

Escola Saavedra - Tarragona

Primària 1r Cicle

e3009369@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient Tecnologia i Comunicació Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Quin mar volem?

Propòsit del projecte

El projecte pretén conscienciar l’alumnat sobre la problemàtica dels plàstics al mar promovent el pensament crític, l’acció transformadora i el compromís amb el món que els envolta. A través de l’observació, la investigació i l’acció col·lectiva, els infants exploren l’impacte dels residus en el medi marí i connecten amb el seu entorn proper. Al llarg del procés, desenvolupen valors de sostenibilitat, empatia i responsabilitat, esdevenint protagonistes actius dels canvis per la construcció d’un mar i un planeta més nets i saludables.

Descripció del projecte i de l’obra

L’alumnat observa, pregunta i investiga per entendre com arriben els plàstics al mar i quines conseqüències tenen. Es familiaritza amb animals i plantes del seu entorn proper, a partir de sortides al litoral Tarragoní. Després de descobrir la problemàtica, els infants proposen accions per millorar la situació. Creen maquetes, cartells, enganxines i vídeos, que culminen amb l’organització d’una recollida de residus a la platja de la ciutat on participa tota la comunitat educativa.

Creació d’obres o productes

L’alumnat construeix una maqueta de les illes de plàstics, dibuixos d’animals marins en perill d’extinció, cartells informatius i enganxines amb eslògans per sensibilitzar la comunitat. Els infants creen un peix amb materials reciclats i participen en la gravació d’un vídeo resum del projecte. Finalment, impulsen i organitzen una campanya de recollida de residus a la platja del Miracle de Tarragona, donant resposta a la problemàtica ambiental de la nostra costa.

Col·laboradors externs

Al llarg del projecte, l’alumnat ha comptat amb la visita d’una experta de l’ONG Plastic Free Wave, que els ha parlat sobre les amenaces que afecten els animals marins del Mediterrani. També han participat en una sortida educativa a la platja del Miracle, emmarcada dins del programa Tarragona Green Belt, per descobrir la flora i la fauna del seu entorn proper i prendre consciència de la importància de preservar el medi marí.

Preguntes connectores

- Com és que hi ha plàstics al mar?
- Què són i com es formen les illes de plàstic?
- Quins animals i plantes hi ha al nostre mar?
- Què fem nosaltres pel mar?
- Què podem fer? Estem a temps de canviar?
- Com ho podem comunicar?
- Què hem après?

Objectius d’Aprenentatge

1. Comprendre que els plàstics arriben al mar per acció humana per prendre consciència del seu impacte.
2. Conèixer què són les illes de plàstic i com els corrents marins hi intervenen per entendre la seva formació.
3. Descobrir la biodiversitat marina propera per valorar com la contamina­ció la posa en perill.
4. Desenvolupar actituds de respecte i responsabilitat per tenir cura del planeta.
5. Proposar accions per cuidar el mar dins i fora de l’escola per passar a l’acció.
6. Valorar el procés d’aprenentatge per mitjà de la reflexió i l’autoavaluació.

Reflexió

“Abans no sabia que hi havia tants plàstics i que es feien illes al mar” – diu un infant. “Ara sempre porto l’esmorzar amb la carmanyola” – explica un altre. “A través del projecte Faig els infants poden reflexionar, actuar i comunicar amb sentit” – diu una mestra. “Han entès que poden ser agents de canvi i això emociona” – afegeix una altra. El projecte ha generat consciència, responsabilitat i accions reals en l’alumnat.