Fem reporters
Institut Salvador Espriu - Salt
ESO 2n Cicle
Projectes 3r ESO Espriu Salt. curs 24-25
.


Pregunta essencial, repte o servei
Què veus quan mires? Com pots explicar el món des de la teva mirada?
Propòsit del projecte
Que l'alumnat conegui i usi diferents mitjans i aplicacions de comunicació per expressar de manera crítica la seva opinió sobre fets de la realitat propera, i contribueixi a una ciutadania més informada, compromesa i amb pensament crític sobre els mitjans i els discursos que ens envolten
Descripció del projecte i de l’obra
Projecte interdisciplinari i transversal destinat a lʼalumnat de 3r dʼESO. Lʼobjectiu dʼaquest projecte és endinsar a lʼalumnat en el món dels mitjans de comunicació (ràdio i audiovisual) convertint-los en reporters del seu entorn més proper, participant en projectes comunitaris (vila, veïnat…) i del mateix centre educatiu on estudien. El projecte consta de tres blocs: inicial (conceptes previs), bloc de ràdio i bloc audiovisual.
Creació d’obres o productes
Lʼalumnat ha creat un pòdcast i un instant doc a partir de recerca i treball de camp. Han planificat el contingut, redactat guions, enregistrat i editat amb aplicacions com Audacity i OBS. Durant el procés han enfrontat reptes tècnics i de comunicació que han resolt amb creativitat i treball cooperatiu. Els productes finals han servit per fer arribar missatges propis a la comunitat educativa.


Col·laboradors externs
Ràdio Escola de Salt ha facilitat la formació de l'alumnat en tècniques de ràdio. L'alumnat ha aportat continguts propis que s'han emès i han enriquit la graella local, contribuint a donar veu als joves de la vila.
Preguntes connectores
-Com ens comuniquem per fer-nos entendre?
-Quines habilitats i responsabilitats té un periodista per informar amb rigor?
-Què, on i com ho fa?
-Què vol dir ser crític?
-Com fem un programa de ràdio?
-Com treballem el món audiovisual?
Objectius d’Aprenentatge
-Desenvolupar la capacitat de treballar col·laborativament per assolir objectius comuns en la creació de productes comunicatius
.-Aplicar sabers de producció oral i escrita per comunicar idees de manera eficaç i coherent
.-Analitzar continguts audiovisuals i escrits per identificar elements informatius i valoratius
.-Planificar i produir textos segons el context i la intenció comunicativa per a la difusió pública
.-Utilitzar eines digitals per elaborar productes comunicatius multimèdia.
-Recollir, seleccionar i contrastar informació per desenvolupar una opinió crítica i fonamentada
Reflexió
Lʼalumnat valora positivament les activitats més manipulatives i grupals. “Fer ràdio m'ha ajudat a parlar millor i no tenir tanta vergonya.ˮ (alumna) “M'ha agradat aprendre a fer servir el croma i fer un Stop Motionˮ (alumna) Malgrat que els costa seguir ordenadament les instruccions de les aplicacions i programes presentats de postproducció, la majoria són hàbils en la seva aplicació. Ha faltat temps per aprofundir i especialitzar-se en l'ús d'aquests i en l'elaboració d'un producte final més crític i més lligats