Fem del Pati un paisatge
Institut Baix a Mar - Vilanova i la Geltrú
ESO 1r Cicle
a08065354@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem redissenyar el pati de l’institut perquè sigui més verd, acollidor i representi el paisatge del nostre entorn?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat desplegui una mirada crítica i sensible cap al territori, interpretant el paisatge com una construcció entre natura, activitat humana i percepció cultural. Que dissenyi propostes creatives per transformar el pati del centre en un espai més saludable i integrat al paisatge local, fomentant el benestar emocional, l’ús de materials sostenibles i la valoració del patrimoni natural i cultural del seu entorn.
Descripció del projecte i de l’obra
L’alumnat analitza els components del paisatge local a partir de sortides, observacions i activitats d’indagació col·laborativa. A partir de la reflexió individual i col·lectiva, genera propostes de millora del pati a través de croquis o maquetes. El treball inclou la recerca sobre vegetació i materials autòctons, i la creació artística d’espais que connectin amb l’entorn natural i cultural. El projecte culmina amb la presentació audiovisual de les propostes.
Creació d’obres o productes
Els alumnes fan propostes mitjançant maquetes o croquis sobre fotografies de petites edificacions o canvis d’ús d’elements ja existents, per introduir vegetació, colors i materials (pedra seca, troncs) propis del paisatge proper al centre, amb la finalitat d’integrar millor el pati al paisatge local.


Col·laboradors externs
Els col·laboradors externs d’aquest curs han estat l’Associació Garraf Coopera, especialment la secció Amics de l'Ortoll. L’espai agroforestal de l’Ortoll és un espai ric en elements patrimonials com murs de pedra seca, barraques de pedra, restes d’antics conreus i clapes de pins. La proposta d’aquesta associació s’alinea plenament amb l’ideari treballat en aquest projecte, basat en la sostenibilitat, la posada en valor del paisatge i la recuperació d’usos tradicionals del territori.
Preguntes connectores
-Com pots reconèixer la diferència entre paisatge i entorn?
-Per què els espais naturals propers poden generar diferents emocions en nosaltres?
-Com pot ajudar a vegetació autòctona a transformar el pati en un espai més acollidor i saludable?
-Com es pot representar artísticament el nostre paisatge natural dins del pati de l’Institut??
-Com podem utilitzar els materials naturals del paisatge com a recurs artístic per fer edificacions toves i nous usos en el pati?
Objectius d’Aprenentatge
-Desplegar una mirada i interpretació crítica del territori.
-Entendre que el paisatge es forma per la interacció entre el medi natural, l’activitat humana i la percepció cultural.
-Valorar com un paisatge ordenat i ric contribueix al benestar emocional de les persones.
-Pràctica de tècniques i recursos artístics per representar de forma creativa la realitat i els sentiments
-Planificar i reflexionar, de forma individual i cooperativa, sobre el procés de disseny i de realització d'un objecte, partint d'uns objectius prefixats.
Reflexió
Aquest projecte enriqueix la mirada analítica de l’alumnat i de la comunitat. El contacte directe amb el paisatge desperta emocions, curiositat i sensibilitat, promovent el respecte per la natura. Aquesta vivència crea consciència ecològica i actituds responsables envers la protecció i gestió del medi ambient. “Em va emocionar veure com un espai del pati podia canviar amb idees senzilles.” (alumne, 1r ESO) “Amb aquest projecte hem après a observar el paisatge amb uns altres ulls.” (alumna, 1r ESO)