Famílies i diversitat cultural
Escola Josep Manuel Peramàs - Mataró
Infantil
a8020917@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
D’on venen les famílies dels meus companys i companyes?
Propòsit del projecte
Que els alumnes prenguin consciència de la diversitat cultural que conviu a l’aula i a l’escola, i com això representa una riquesa per a la nostra societat. Quan un infant coneix els seus orígens i és capaç de trobar similituds i diferències amb altres orígens, creiem que pot donar més valor a la seva identitat i promou l’empatia i el respecte vers la societat en què vius. Les necessitats de maduració del grup serien la tolerància a la diferència cultural i en sentiment de pertinença al grup i acceptar la diferència com a un aspecte positiu i enriquidor.
Descripció del projecte i de l’obra
Arran d'una conversa relacionada amb les vacances d’estiu entre els infants, es desperta la curiositat sobre els diferents destins on han viatjat alguns dels alumnes del grup. Els infants comencen a descobrir els diferents països d’origen i sorgeix la necessitat de comparar les seves característiques. Amb la informació que tenim veiem la necessitat de demanar ajuda a les famílies i a la biblioteca municipal per complementar-la. Iniciem un viatge que ens portarà a aprofundir en les diferents cultures que conviuen a l’aula, fet que ens ajudarà a potenciar el respecte per la diversitat.
Creació d’obres o productes
- Vídeo 1: recopilació del procés d'aprenentatge dels diferents ritmes i danses més representatius dels diferents països implicats en el projecte. - Vídeo 2: expressió oral dels alumnes, individualment o en petit grup, explicant les característiques del país de procedència. Es convidarà les famílies a veure una coreografia formada per les diferents danses multiculturals treballades a l'àmbit d'expressió corporal.

Col·laboradors externs
Les famílies han estat el punt d’inici d’aquest projecte, tot informant del seu país i ciutat d’origen, així com els costums i tradicions pròpies del seu país de procedència.
La biblioteca municipal ha col·laborat aportant informació complementària relacionada amb els diferents països d’origen (llibres i contes adaptats a l’edat dels infants).
Preguntes connectores
D’on ve la meva família?
Què descobriríem si viatgéssim al Marroc?
Trobarem el mateix al Senegal?
Quines diferències trobarem si viatgem a Gàmbia?
Veurem coses semblants a Mali?
Què coneixerem si viatgem a Costa de Marfil?
Què trobarem de nou si viatgem a Venezuela?
Hi haurà diferències si viatgem a Colòmbia?
Quines coses semblants trobarem a Bolívia?
Què trobarem de nou a Portugal?
Què destacaríem de la nostra ciutat/país?
Com podem mostrar a les famílies les danses que hem conegut durant el nostre viatge?
Podríem reconèixer les banderes dels països visitats?
Objectius d’Aprenentatge
-Utilitzar la llengua oral per a expressar les característiques més importants del país d'origen de la seva família.
-Reconèixer els elements i característiques de l'entorn sociocultural habitual per a conviure en un entorn de convivència en harmonia.
-Ser capaç d'utilitzar les possibilitats motrius del cos amb intencionalitat comunicativa i expressiva per representar les diferents danses representatives de cada país.
- Ser capaç d’orientar-se en l'espai (davant-darrere, dreta-esquerra) fent ús del Bee Boot.
Reflexió
Els nostres alumnes després de realitzar aquest projecte han pres consciència de la diversitat cultural de l’aula i de la riquesa que aquesta aporta a la nostra societat.