Projecte

Fabriquem Jocs

Institut Escola Puig i Gairalt - L'Hospitalet del Llobregat

ESO 1r Cicle

steam@puigigairalt.cat

.

Col.laboradors

Descarrega PDF
Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall Impressió 3D Impressió digital
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Només podem jugar amb pantalles? Fabriquem els nostres propis jocs.

Propòsit del projecte

L'alumnat fa ús freqüent de jocs de taula a hores d’esbarjo i aquests també es fan servir de manera intencional a les etapes d’infantil i primària com eina de treball. El repte consisteix en fabricar els seus propis jocs per gaudir a moments d’esbarjo i per portar-los en les col·laboracions amb alumnat més petit. El projecte pretén que l’alumnat s’empoderi i desenvolupi eines de treball col·laboratiu amb metodologia APS. Es pretén desenvolupar el pensament crític i analític de l’alumnat durant tot el procés. La interacció de grans i petits també pretén treballar la convivència.

Descripció del projecte

L’alumnat escull un joc de taula tradicional o de llarg recorregut, es fa una exploració per conèixer la seva història i normes, i replicar-lo, tot seguint es fa un procés pautat de recerca i disseny. Aquests jocs fabricats es presenten com a alternativa l’ús indiscriminat de pantalles i els tindran disponibles a la seva aula i els porten a jugar amb infants més petits de l’institut escola. D’aquesta manera l'alumnat obté un producte real i funcional que dona resposta a una necessitat del seu entorn.

Creació d’obres o productes

El joc es crea combinant tècniques de fabricació digital i manual. L’alumnat fabrica la capsa del joc i tot el material necessari per jugar-hi. Per fer-ho es poden valdre de tècniques de fabricació digital tals com tall làser, impressora 3D, plotter de tall i disseny gràfic. Tanmateix es combina aquesta acció amb l’ús de tècniques manuals amb fusta, cartró o pintura.

Col·laboradors externs

Museu del Juguet de Catalunya (Figueres). Aquesta col·laboració ens ha permès introduir el projecte i obrir la mirada a diferents jocs tradicionals que no sempre tenim presents o coneixem.

Preguntes connectores

En quin estat estan els jocs que tenim a l’aula?
D’on venen els jocs que juguem?
Podem crear els nostres propis objectes?
Com es fa un disseny?
Què cal per aconseguir fabricar un disseny fet?

Objectius d’Aprenentatge

Familiarització amb les eines i metodologies de fabricació digital més comunes.
Redacció de textos instructius.
Redacció de textos descriptius.
Connexió la història amb l’actualitat a través dels jocs.

Reflexió

“No m’esperava ser capaços de crear un joc que funciones igual que els comprats” “He descobert com buscar models a internet per imprimir-los. Ho puc fer servir per moltes coses” “Hem jugat moltes vegades amb el parxís que hem fet. Ara tenim més jocs a la classe i no hem d’esperar tant a que acabin”