ESCOLTA
Escola Prat de la Riba - Reus
Primària 3r Cicle
ncurto2@xtec.cat sbernal4@xtec.cat
.


Pregunta essencial, repte o servei
Què podem fer per disminuir la contaminació acústica al nostre entorn i quines repercussions pot tenir a la nostra salut?
Propòsit del projecte
Què podem fer per disminuir la contaminació acústica al nostre entorn?
Aquesta serà la pregunta que haurà de respondre l’alumnat. Proposem fer un estudi de la contaminació acústica, què és, qui en genera, com afecta la persona a títol individual, com afecten les nostres accions a la resta i quines accions podem fer per reduir-la al nostre voltant.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte ESCOLTA, emmarcat dins del projecte d’escola IDEA, sorgeix de la necessitat de millorar la qualitat acústica de l’aula, ja que l’escola està situada en un entorn urbà molt sorollós. A partir d’això vam fer un estudi de la contaminació acústica: què és, qui en genera, com afecta la persona a títol individual i com ens afecten a l’aula. Amb les dades recollides vam crear un mapa sonor de l’escola i vam observar en quins espais hi havia un nivell més elevat de dB. Finalment, vam dissenyar i construir una màquina que mesura i regula el nivell acústic dels espais de l’escola.
Creació d’obres o productes
Creació d’un mapa sonor: A partir de les dades recollides, vam elaborar un mapa sonor de l’escola per visualitzar els punts crítics. Disseny i prototipatge: Vam imaginar, dissenyar i crear maquetes de dispositius capaços de mesurar i regular el soroll. Programació i construcció: Vam programar i construir una màquina funcional que regula el nivell acústic, aplicant coneixements tecnològics i de programació. Creativitat aplicada a un problema real: Vam utilitzar la creativitat de manera pràctica i significativa, motivats per resoldre una necessitat concreta del seu entorn, el soroll ambiental.


Col·laboradors externs
Mireia Solans Aguado - Tècnica d'Inspecció i Control del Serveis Tècnics d'Activitats de l'Ajuntament de Reus, ens va fer una petita xerrada sobre la contaminació acústica a la ciutat. Agustina Sobrino - Artista i directora de l'estudi artístic L'illa del Safrà de Reus, ens va fer un taller sobre el soroll interior i com plasmar-ho en un obra d'art efímera.
Preguntes connectores
Què és el soroll?
Quina és la font del soroll?
Com es mesura el soroll?
Quins són els efectes del soroll sobre la salut humana?
Com es pot mitigar el soroll?
Quins són els límits legals o recomanats de soroll?
Quines són les diferents categories de soroll?
Quins són els efectes del soroll en altres éssers vius, com ara els animals?
Objectius d’Aprenentatge
Analitzar les conseqüències que pot tenir per a les persones la sobreexposició al soroll amb l’objectiu de posar en pràctica hàbits de vida responsables i sostenibles. Desenvolupar accions comunitàries per disminuir els nivells de contaminació acústica i augmentar el benestar comú.
Reflexió
"Els alumnes de 6è i docents de l'escola hem pogut comprovar i analitzar al nivell sonor al qual estem exposats a l’escola i que aquest de vegades no és l’adequat. D’aquesta manera hem proposat solucions i hem prototipat uns dispositius per tal de regular i millorar la contaminació acústica en l’entorn escolar. El fet de crear i programar aquest dispositiu ens ha motivat molt i així hem pogut aplicar una solució a un problema molt real del nostre entorn més proper."