Projecte

ENS MENGEM EL NOSTRE FUTUR?

Institut Rafael Campalans - Anglès

ESO 1r Cicle

arecase2@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Audiovisual
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem millorar l'alimentació del nostre entorn perquè sigui més saludable, justa i sostenible a través d'una recerca científica?

Propòsit del projecte

- Prendre consciència de la importància d'una alimentació saludable, sostenible i justa, analitzant el seu entorn i la cistella de la compra.
- Vivenciar els valors del respecte, la cura, la responsabilitat, la mirada crítica i la participació.

Descripció del projecte i de l’obra

El repte que es proposa a l’alumnat, organitzat en grups cooperatius, és escollir un tema de recerca que els agradaria investigar, relacionat amb l’alimentació i nutrició, hàbits saludables, sostenibilitat i justícia socioambiental.

Creació d’obres o productes

S'elabora un article científic i un pòster que plantegen dos grans aprenentatges competencials per a la vida: que l’alumnat tingui les eines per a millorar la seva alimentació i incorporar hàbits saludables i sostenibles al llarg de la vida, i que l’alumnat adquireixi interès per aprendre com la ciència interpreta el món i com aquesta pot millorar la societat.

Col·laboradors externs

Es fan col·laboracions amb el comerç local i escoles del territori, a part de les famílies i la mateixa comunitat educativa.

Preguntes connectores

- Com treballem cooperativament?
- Què ens cal saber d'alimentació, nutrició i d’hàbits saludables?
- Com ho traslladem a l'alimentació i salut adolescent?
- Com interpretem les etiquetes dels aliments de manera crítica?
- Com valorem la sostenibilitat i la justícia social dels diferents aliments?
- Com fem una recerca, com sabem què és fiable i com escollim un tema?
- Com elaborem una recerca a partir del format d'un article científic?
- Com fem la síntesis i la comunicació de la recerca a l’aula i a l’entorn?

Objectius d’Aprenentatge

- Diferenciar alimentació i nutrició, aprendre a classificar els nutrients, i estructurar la informació de cada nutrient.
- Aprendre que cada persona necessita diferent ingesta de nutrients al dia.
- Fomentar la cura del propi cos i de l’entorn a partir de l’exploració d’hàbits saludables i sostenibles, amb referents com la dieta mediterrània, l’esport i la cistella de proximitat.
- Interpretar les etiquetes dels aliments de manera crítica, i revisant els nostres patrons de consum en clau de prevenció de malalties i disminució d’impactes sociambientals.
- Incorporar el criteri de sostenibilitat i justícia socioambiental a la recerca científica.
- Fomentar la curiositat, pensament i raonament científic i promoure la recerca científica.
- Elaborar una recerca científica a partir de fonts d’informació fiables sobre alimentació, salut i sostenibilitat que sigui útil pel nostre entorn i amb impacte per millorar-lo.
- Potenciar habilitats comunicativo-científiques a partir d’un article, pòster i exposició.

Reflexió

És una oportunitat per integrar aprenentatges acadèmics, de caire experimental i social, tot desenvolupant en l'alumnat una mirada crítica cap als hàbits alimentaris. El repte principal rau en fer tangibles les connexions entre les nostres decisions individuals i els impactes locals i globals, mentre es manté l'equilibri entre rigor científic i sensibilització social.