El vestit nou del consumidor
Institut Escola Costa i Llobera - Barcelona
ESO 1r Cicle
costaillobera.informacio@costaillobera.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Podem vestir com volem?
Propòsit del projecte
Que l'alumnat reflexioni sobre les injustícies socials i ambientals associades a la producció i consum de tèxtil per transformar la seva mirada com a consumidors, promovent pràctiques més responsables, sostenibles i lliures d’imposicions estètiques.
Descripció del projecte i de l’obra
El vestit nou del consumidor és un projecte interdisciplinari de 2n d’ESO que promou una mirada crítica sobre el consum de roba. L’alumnat investiga l’origen de les peces, les condicions laborals en la producció i l’impacte ambiental de la indústria tèxtil. També analitza el procés tèxtil, des de la matèria primera fins al producte final. A partir d’aquest coneixement, es fomenten hàbits de consum responsables i sostenibles. El projecte culmina amb una exposició holística que recull tot el procés d’aprenentatge viscut.
Creació d’obres o productes
Al llarg del projecte, l’alumnat crea diversos productes com un teler construït amb cartró i peces impreses en 3D, etiquetes de roba amb missatges crítics, un vídeo denúncia sobre els impactes del consum tèxtil i diverses propostes artístiques. Tots aquests elements formen part d’una exposició holística oberta a la comunitat educativa, on es comparteix el procés d’aprenentatge i es convida a reflexionar sobre un consum més responsable i sostenible.


Col·laboradors externs
Associació Back to Eco ens ha ajudat amb un taller "la roba bonica" de reparació de roba i conscienciació sobre l'impacte positiu d'allargar la vida útil de les peces de roba.
Maria Argemí, enginyera tèxtil (margemi8@xtec.cat) va fer una conferència "Reciclatge tèxtil. Anàlisi per entendre en quin punt ens trobem?".
Preguntes connectores
Podem vestir com volem?
Què s’entrellaça a la nostra roba?
Com s'entrellacen els fils?
Podem vestir-nos sense deixar el planeta despullat?
Què "tapa" allò que ens cobreix?
I si la roba no mor amb la moda?
Com podem fer entendre a la comunitat educativa que vestim de forma molt poc sostenible?
Objectius d’Aprenentatge
Identificar diferents materials tèxtils, la seva estructura i el seu origen natural o sintètic, per comprendre els impactes ambientals i socials associats a la seva producció i ús.
Explorar tècniques bàsiques de confecció i tissatge (com el teler de cartó), per entendre el procés de fabricació de la roba, valorar-ne la complexitat i desenvolupar habilitats pràctiques i creatives.
Analitzar dades i informació sobre els impactes ambientals de la indústria de la moda (emissions, aigua, residus), per desenvolupar actituds de consum crític i sostenible.
Investigar i reflexionar sobre les condicions laborals del sector tèxtil i la pressió estètica, per reconèixer les desigualtats i el sistema de valors que sustenta la moda actual.
Conèixer alternatives creatives com la reutilització, l’upcycling i el consum responsable, per fomentar una relació més ètica i sostenible amb la roba.
Dissenyar i comunicar missatges clars i impactants a través de productes visuals, artístics o digitals, per sensibilitzar l’entorn i impulsar canvis col·lectius cap a un consum crític.
Reflexió
"Com a docent, he vist com l’alumnat ha passat de ser només consumidor de moda a qüestionar d’on ve la roba, com es produeix i quin impacte té. Han connectat coneixement i emoció, i això els ha portat a actuar", Joan docent de ciències. “Ara ja no puc mirar una etiqueta sense pensar en qui ha cosit aquesta samarreta”. Alumna de 2n d’ESO.