Projecte

El museu de la descoberta

Institut Baix a Mar - Vilanova i la Geltrú

Contacte: stapia@xtec.cat, mtraveri@xtec.cat rgrau225@xtec.cat

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Desafiaments
Tecnologia i Comunicació
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
més de 50 hores

Repte: dissenyar el contingut i el continent d’un museu de ciències i tecnologia.

Descripció del projecte i de l’obra

En aquest projecte es treballa el disseny i planificació del museu de ciències, el disseny de plànols, les transformacions a escala, els circuits elèctrics, un sistema de seguretat amb làsers i l'elaboració d'una maqueta seguint el procés tecnològic. Dins d'aquest museu hi haurà una sala de matemàtiques amb fotos d'il·lusions òptiques fetes a partir dels conceptes de semblança i la creació d'un enrajolat. A l'altra sala hi haurà una experiència científica relacionada amb la química, centrat en la matèria i en el treball experimental al laboratori.

Reflexió

Hem dissenyat i construït la maqueta del museu a partir d’unes condicions inicials, treballant els conceptes d’escala i seguint el procés tecnològic. A la sala experimenta hem après propietats de la matèria i hem creat experiments de física i química. A la sala fotomat hem treballat la semblança, creant fotografies d’il·lusions òptiques i dissenyat el terra del mosaic estudiant les tessel·lacions. A la sala maquetes hem treballat les reduccions, hem creat un sistema de seguretat i d'il·luminació pel museu.

Recursos i materials

Productes vinculats

Logo Escola

Propòsit del projecte

Fer conscient l'alumnat dels diferents rols que hi ha en la construcció d'un museu i d'un edifici públic que doni resposta a diferents reptes de la societat.

Col·laboradors externs

Cosmocaixa: visita al Cosmocaixa per tal de conèixer les característiques d’un museu de ciències. Arquitecte: visita d’un expert per coneìxer les característiques físiques que ha de tenir un museu. Per tal de realitzar el projecte realitzem una visita al Cosmocaixa amb un taller per tal d’entendre com és un bon museu de la ciència, com estan distribuïts els espais i amb quin criteri i alhora veure com es poden exposar experiments diversos.

Preguntes connectores

Com és un bon museu científic? Com podem fer transformacions geomètriques? Què és la matèria? Com es classifica? Com podem fer un bon experiment científic? Com podem reduir a escala per fer una maqueta? Quines característiques té un mosaic? Com el podem construir? Què és la llum? Quines propietats té? Com funciona l’electricitat?

Objectius d’Aprenentatge

1. Reconèixer polígons semblants 2. Calcular mesures inaccessibles a partir de la semblança de polígons. Calcular una escala i utilitzar-la per fer ampliacions i reduccions 3. Calcular àrees de regions no regulars 4. Realitzar enrajolats, conèixer les seves propietats i aplicar-les a la construcció de mosaics 5. Argumentar idees i conceptes matemàtics i els processos realitzats en les investigacions del projecte 6. Aplicar el procés tecnològic per dissenyar, planificar i construir la maqueta del museu complint les condicions donades en el repte. 7. Dissenyar el plànol del museu complint les condicions inicials i emprant la recerca d’informació. 8. Construir la maqueta a partir del plànol dissenyats. 9. Documentar el procés de la creació de la maqueta des del disseny fins a l’avaluació, elaborant la documentació tècnica i gràfica. 10. Dissenyar i construir circuits elèctrics aplicats a la il·luminació i al sistema de seguretat del museu 11. Conèixer el concepte de matèria i com està formada. 12. Comprendre que no tota la matèria és igual i classificar les substàncies que ens envolten segons siguin substàncies pures (elements o compostos) o mescles (homogènies o heterogènies). 13. Dissenyar, portar a terme i fer difusió d'un experiment utilitzant els instruments adients, respectant les normes de seguretat i analitzant els fenòmens que tenen lloc. 14. Conèixer el concepte d'ona i les diferents classificacions. 15. Estudiar el comportament de la llum com a ona, les seves característiques i el fenòmen de la reflexió. Aplicar els coneixements adquirits per a fer el muntatge d'un sistema de seguretat del museu.