Projecte

El meu barri és el teu barri

Institut Escola Arts - Barcelona

Primària 3r Cicle

iearts@iearts.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Primària 3r Cicle
Àmbits d’acció
Pau i Democràcia
Tecnologies Maker
Tall làser Plòter de tall Impressió 3D
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem donar a conèixer la riquesa del nostre barri per acollir millor qui hi arriba nou?

Propòsit del projecte

Mitjançant la recerca i el treball cooperatiu, que l’alumnat s’apropi a la història, la cultura i el patrimoni arquitectònic del barri, tot valorant-ne la riquesa i diversitat. El projecte també té una finalitat social: crear una eina d’acollida per a l’alumnat nouvingut, facilitant que conegui i entengui millor l’entorn on viurà i estudiarà, i afavorint futures interaccions.

Descripció del projecte i de l’obra

Aquest projecte neix de la voluntat de donar la benvinguda a l’alumnat nouvingut, tot aprofitant l’oportunitat d’aprofundir en el coneixement del propi entorn. L’alumnat de 5è ha investigat la història, els espais i el patrimoni del barri de Sants-Hostafrancs-La Bordeta, identificant els seus elements més representatius: carrers, edificis emblemàtics, monuments i racons amb valor històric o emocional. A partir d’aquesta recerca, han creat una eina d’acollida en format maqueta, feta amb tecnologies com la talladora làser i la impressora 3D, que permet explicar el barri a qui hi arriba.

Creació d’obres o productes

Com a resultat del projecte, l’alumnat construeix una maqueta del barri mitjançant fabricació digital: la base, feta amb fusta, mostra el traçat dels carrers i es realitza amb talladora làser. Els edificis i punts d’interès es dissenyen amb Tinkercad i s’imprimeixen amb la impressora 3D. Cada edifici incorpora el seu nom. A més, es crea un itinerari guiat pensat perquè l’alumnat nouvingut pugui descobrir els espais emblemàtics del barri i compartir els que li siguin significatius.

Col·laboradors externs

De cara al curs vinent volem involucrar entitats culturals i socials del barri com el Centre Cívic de Sants, l'Arxiu Municipal de Barcelona, o associacions de veïns i entitats del patrimoni local. També es poden contactar arquitectes locals, guies turístics i experts en història urbana. A més, s’ha realitzat una visita guiada pel barri amb la col·laboració de professionals de l'Arxiu Històric, que aporten coneixements especialitzats sobre la història i l’evolució del barri.

Preguntes connectores

-Com pot canviar la meva manera de veure el barri quan en conec millor la història i el patrimoni?
-Quins espais i elements del patrimoni del barri són més importants per a nosaltres i per a tothom, i per què?
-Com el nostre treball pot ajudar els alumnes nouvinguts a conèixer millor el barri i a sentir-se benvinguts?
-Com puc crear una maqueta per mostrar i compartir els nostres espais més representatius del barri?
-Com podem treballar plegats perquè el resultat final sigui realment de tots i totes?

Objectius d’Aprenentatge

Investigar i analitzar la història i l’evolució del barri, identificant els elements patrimonials més rellevants, per comprendre el passat com a base per interpretar el present i valorar el llegat cultural local.

Desenvolupar habilitats de treball cooperatiu, compartint coneixements, prenent decisions conjuntes i gestionant recursos, amb la finalitat d’elaborar representacions del barri com plànols i maquetes que integrin les aportacions de tot l’equip.

Aplicar coneixements i destreses tecnològiques en el disseny i la creació de maquetes digitals amb eines com Tinkercad i tecnologia de fabricació digital (impressió 3D, talladora làser), per representar espais del barri amb rigor tècnic i creativitat.

Conèixer i interpretar espais culturals i històrics del barri mitjançant fonts diverses i l’observació directa, amb l’objectiu d’establir vincles entre el patrimoni local i la realitat actual de l’alumnat.

Dissenyar i comunicar un itinerari guiat pel barri, emprant llenguatges orals, visuals i escrits de manera clara i adequada, per transmetre informació rellevant als companys, famílies i altres membres de la comunitat educativa.

Fomentar actituds de respecte i valoració envers el patrimoni cultural i social del barri, reconeixent-ne la diversitat i la riquesa, per contribuir al desenvolupament d’una identitat comunitària inclusiva i compromesa.

Reflexió

Aquest projecte ens ha ajudat a conèixer millor el barri d' Hostafrancs i a utilitzar noves tecnologies com la impressora 3D i la talladora làser. Ens hem sentit protagonistes creant una maqueta per acollir les persones nouvingudes a l'escola. Això ha reforçat la convivència i el sentiment de comunitat. Ha tingut un impacte positiu en tot el centre.