Projecte

El gust de celebrar

Institut Escola el Temple  - Tortosa

Infantil

ietemple@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Drets humans i equitat
Tecnologies Maker
Tall làser
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem celebrar totes juntes?

Propòsit del projecte

Que els infants valorin la diversitat de cultures que tenim a la classe i al món per tal de fomentar en ells i elles una mirada respectuosa i d'agermanament. D'altra banda, volíem implicar les famílies en l’aprenentatge dels seus fills i filles a través de convidar-les a enviar-nos fotos i/o vídeos sobre els menjars típics de casa seva, garantint així una millor convivència i cohesió.

Descripció del projecte i de l’obra

Amb una metodologia vivencial i participativa, els infants han pogut compartir plats típics de casa seva. A través d’activitats manipulatives i gràcies a la col·laboració de les famílies, han observat, comparat i valorat diferents plats que formen part de les celebracions de casa seva. A més, vam organitzar un taller de sushi amb el xef del restaurant Sukomi, per poder-los donar a conèixer un menjar que molts desconeixien. Finalment, el projecte ha culminat amb la creació d’una taula de celebració, producte final simbòlic que reflecteix el treball cooperatiu i la riquesa cultural de l’aula.

Creació d’obres o productes

La creació final d’aquest projecte ha estat una taula de celebració simbòlica on totes i tots ens puguem sentir identificats. Aquesta taula, a més de ser un dels productes finals, també ha format part de la nostra cartografia d’aula i ha estat una manera molt visual de plasmar els nous aprenentatges. A sobre d’aquesta, els infants, en petit grup, van crear els plats típics de les seves cases amb plastilina i els van retolar. Però això no és tot, també van elaborar un llibret amb tots els plats per a mostrar a la comunitat i poder tenir a la biblioteca d’aula.

Col·laboradors externs

En aquest projecte hem comptat amb la col·laboració del xef del restaurant japonès Sukomi. Ell ens va preparar un taller perquè els infants aprenguessin els trucs per fer makis amb arròs, cogombre, llagostí arrebossat i alvocat, els quals després van poder tastar. El sushi avui dia és un menjar molt popular i molts infants mai n’havien menjat ni el coneixien. D’aquesta manera els hem pogut apropar a uns altres sabors i a un altre país del món, alhora que hem promocionat aquest restaurant de la ciutat.

Preguntes connectores

- Què mengem quan celebrem?

- Quins menjars són típics a casa nostra? I a la ciutat?

- Com podem donar a conèixer els menjars típics de la nostra classe?

Objectius d’Aprenentatge

- Reconèixer menjars típics de diferents celebracions per tal d'afavorir una mirada respectuosa cap a les diferents cultures i nacionalitats de l'aula.

- Identificar els diferents menjars típics d'I5 segons la seva procedència tot afavorint la col·laboració de les famílies per tal d'enfortir el vincle.

- Valorar la riquesa de la multiculturalitat de l'aula i els seus menjars típics per tal de fomentar celebracions respectuoses i que afavoreixin una bona convivència.

Reflexió

Algunes verbalitzacions dels infants durant la rotllana de tancament han estat: “Mos ha agradat cuinar en la família, explicar les nostres receptes i vore fotos i vídeos dels altres”. “Hem après molts de menjars del món que no coneixíem com lo tagín, los tacos i el sushi”. D’altra banda, el feedback d'algunes famílies ha estat: "Hem xalat molt cuinant junts i gravant mentre fèiem la recepta". "La iniciativa d'aquest projecte sobre les diferents cultures gastronòmiques de l'aula ens sembla molt encertada".