Projecte

El Congrés científic

Institut Marta Estrada - Granollers

ESO 1r Cicle

mrotllan@insmartaestrada.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
ESO 1r Cicle
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Audiovisual
Durada
entre 35 i 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem comunicar a la nostra comunitat problemàtiques ambientals del nostre entorn proper?

Propòsit del projecte

El propòsit del projecte és organitzar i celebrar un congrés científic en el que l'alumnat presenti les investigacions realitzades sobre el riu Congost i la seva situació actual així com l'anàlisi de zones terrestres greument afectades per a la situació climàtica actual. La finalitat és que l’alumnat entengui la comunicació científica com un element clau per poder canviar l'entorn més proper i ser conscients de les repercussions a escala global que les accions humanes poden tenir.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte es basa en un treball paral·lel per comissions d’alumnat per tal d’organitzar un esdeveniment científic alhora que es treballa per equips d’investigació que dissenyen i duen a terme una recerca científica al voltant del riu Congost i una recerca bibliogràfica al voltant de les problemàtiques climàtiques actuals. Aquestes recerques es comuniquen en format pòster i infografia el dia del Congrés celebrat al Museu de Ciències Naturals de la ciutat.

Creació d’obres o productes

Celebració d'un congrés científic on s'exposaran els investigacions en format pòster i es faran ponències obertes a tota la ciutadania de Granollers i voltants per fer conèixer l'estat actual del riu i d'altres zones properes i les conclusions a les que s'arriben. L’organització, gestió, calendarització i celebració de l’acte corre a càrrec íntegrament per part l’alumnat, que s’organitza per comissions executores (logística, secretariat, comunicació, regidoria i chairmans, protocol…).

Col·laboradors externs

-El museu de Ciències de Granollers com a emplaçament del congrés i entitat divulgadora.
-L'Ajuntament de Granollers i especialment la regidoria de Medi Ambient per la facilitació de la recollida de dades de camp.
-El Consorci del Besòs-Tordera per la seva participació en les ponències del congrés.
-L'associació d'educació ambiental "Aprèn" que ens realitzarà la visita a la depuradora i guiarà el taller de fauna bioindicadora.

Preguntes connectores

-Com funciona un ecosistema fluvial?
-Com és el riu Congost?
-Com ens ho fem per no contaminar el riu?
-Com es du a terme una investigació científica?
-Com es fa un pòster científic?
-Com comuniquem oralment la recerca?
-Què hem de fer per organitzar un congrés?
-Com es fa una infografia?

Objectius d’Aprenentatge

-Cooperar en un projecte científic per a resoldre una pregunta investigable.
-Identificar el model de cicle biogeoquímic per a relacionar les activitats humanes amb els impactes que reben els paisatges.
-Explicar oralment a la comunitat els processos realitzats en una investigació científica
-Elaborar un pòster científic amb el registre adequat per a al context d'un congrés científic.
-Valorar la importància de la tecnologia per a la millora de les accions humanes en el medi ambient.
-Dissenyar una infografia de caràcter divulgatiu al voltant d'una pregunta socialment rellevant relacionada

Reflexió

Aquest projecte suposa un esforç de treball organitzatiu molt gran per part de l’alumnat, amb un treball molt exhaustiu de les competències transversals. L’alumnat se sent molt capaç i orgullós de poder organitzar un esdeveniment d’aquests característiques, i així ho manifesta. El Congrés se celebra a nivell municipal, és públic i compta amb la presència de científics experts en el tema. Celebrar-lo al Museu de Ciències Naturals de Granollers és una oportunitat magnífica per a la divulgació científica i estrènyer l