Projecte

El benestar

Escola Miquel Utrillo - Sitges

Primària 1r Cicle

escolamiquelutrillo@escolamiquelutrillo.cat

.

Share
Etapa/Cicle
Primària 1r Cicle
Àmbits d’acció
Salut i Benestar
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
més de 50 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què necessita el nostre cos per passar les barres del pati?

Propòsit del projecte

Fer conscients als alumnes i establir i millorar els seus hàbits perquè puguin desenvolupar-se de forma sana i segura, i puguin millorar la seva qualitat de vida i de les persones que els envolten tot treballant els hàbits saludables que són fonamentals per mantenir un benestar físic i mental òptim.

Descripció del projecte i de l’obra

El projecte té com a objectiu ajudar els infants a comprendre i adoptar hàbits de vida saludables relacionats amb l’alimentació, el descans i la gestió de les emocions. A través de propostes vivencials, jocs, contes i activitats pràctiques, els alumnes aprendran la importància de menjar bé, descansar prou i cuidar com se senten. Es treballa el reconeixement dels aliments saludables, la importància de tenir una rutina de son i com el descans afecta el nostre benestar. També es dedica especial atenció a l’educació emocional, tot ajudant els nens i nenes a identificar emocions que senten.

Creació d’obres o productes

Llibret: Emocionari. Llibret: Consells del benestar. Piràmide de l’alimentació. Recull en un gràfic els esmorzars. Maqueta del sistema digestiu. Llibre de receptes. Conjunt de jocs sobre l’alimentació saludable (Bingo aliments, Dominó aliments, Joc grups aliments del plat saludable, Joc simbòlic botiga). Exposició oral dels llibrets (Emocionari i Consells pel benestar) a les classes d’i5. Hort: plantem enciams. Creació de la mascota del benestar.

Col·laboradors externs

Gisela Carrión (nutricionista i esportista): Xerrada sobre els hàbits saludables.
KulturalTours: taller sobre l’art de les emocions.
Biològa experta en microbiòtica (Loren Bastet-mare de l’escola-): Xerrada sobre què són els bacteris i com mantenir allunyat els bacteris dolents i com mantenir vius els bacteris bons.

Preguntes connectores

Llançament: Com ens hem sentit?
Com és el nostre cos per dins?
Què necessita el nostre cos per créixer sa? Alimentació
Què necessita el nostre cos per créixer sa? Descans i son

Objectius d’Aprenentatge

-Reconèixer i expressar de manera adequada les pròpies necessitats, desitjos, sentiments i valors, així com identificar i practicar habilitats socials bàsiques que afavoreixin una convivència respectuosa i positiva a l’aula.
-Identificar i expressar de manera adequada les pròpies emocions, idees i sentiments en diferents situacions escolars, tot desenvolupant habilitats comunicatives i emocionals que afavoreixin la relació amb els altres i el benestar personal.
-Començar a utilitzar, amb suport, estratègies senzilles per reconèixer i gestionar les pròpies emocions, pensaments i comportaments en les situacions quotidianes de l’escola.
-Conèixer i anomenar alguns hàbits de vida saludable (com alimentar-se bé, descansar, fer exercici i cuidar la higiene) i comprendre que aquests ajuden a sentir-se bé físicament i emocionalment.
-Començar a adoptar, amb l’ajuda de la mestra, hàbits de vida saludable com alimentar-se bé, descansar, moure’s sovint i cuidar la higiene, valorant que aquests ajuden a estar bé i sentir-se millor.
-Començar a reconèixer com se senten els altres, escoltant-los amb atenció i respectant les seves emocions i vivències en les situacions quotidianes de l’aula.
-Participar en converses escolars senzilles, escoltant amb atenció quan parlen els altres, esperant el torn de paraula i expressant-se amb respecte i interès.
-Començar a planificar, escriure i revisar textos breus amb suport de l’adult, tant de manera individual com en grup, utilitzant un vocabulari senzill i estructures bàsiques per transmetre idees relacionades amb el benestar i la salut (com un emocionari, consells del benestar o una recepta).
-Aprendre a comprovar, amb ajuda, si les respostes donades en una activitat o problema (recull a un gràfic els esmorzars de cada dia) responen realment a la pregunta formulada, tot relacionant la informació obtinguda amb la pregunta inicial.
-Utilitzar instruments i estratègies per representar, interpretar i comunicar informació matemàtica al rellotge de busques i al digital (en punts horaris i mitges hores).
-Aprendre a mesurar objectes i espais de l’entorn proper utilitzant el metre, el pam o la passa, triant l’eina més adequada i expressant les mesures de manera clara i amb sentit.
-Crear dibuixos que representin de manera clara i imaginativa els conceptes treballats a classe, mostrant cura en els detalls i expressant les idees de forma ordenada i comprensible.

Reflexió

"Podem menjar “xuxes” de tant en tant, però és important menjar fruita i verdura.", alumne 1r "Li demano a la mama que em posi fruita per esmorzar.", alumne 1r "Des que ho heu treballat a l’escola, protesta menys quan li faig verdura. Quan anem a comprar, em pregunta si és saludable o no és saludable tot el que anem comprant.", família de 1r "Em sembla molt interessant que aprenguin com cuidar la seva microbiota des de petits.", col·laboradors.