Descobrim la tecnologia
Escola Francesco Tonucci - Lleida
Primària 1r Cicle
escolafracescotonucci@xtec.cat
.
Pregunta essencial, repte o servei
Com ha canviat la tecnologia la manera com vivim?
Propòsit del projecte
Que l’alumnat descobreixi què és la tecnologia i com ha evolucionat al llarg del temps, fomentant la curiositat, la capacitat d’observació i la comprensió del seu paper en la vida quotidiana. Que aquest procés ajudi a desmuntar estereotips i a construir una mirada inclusiva i funcional de la tecnologia.
Descripció del projecte
A partir de la pregunta “Què és la tecnologia?”, l’alumnat ha recollit idees prèvies i ha explorat diferents tipus de tecnologia (prehistòrica, tradicional, digital…). Amb activitats de recerca i experimentació han descobert com funcionen algunes tecnologies actuals i han fet les seves primeres creacions amb materials senzills i programació bàsica. El projecte culmina amb la creació d’un petit robot i una exposició sobre la història de la tecnologia.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha creat un petit robot programable per dur a terme una acció senzilla (moure’s, seguir línies, fer llum...). També han elaborat un mural cronològic amb exemples de tecnologia al llarg del temps.
Col·laboradors externs
Aquest projecte s’ha desenvolupat dins de l’aula amb el suport de l’equip docent. No hi ha hagut col·laboració amb entitats externes, tot i que en futures edicions es podria comptar amb la participació de famílies o professionals vinculats a la tecnologia per compartir experiències reals i ampliar la mirada de l’alumnat.
Preguntes connectores
Què entenem per tecnologia i quines formes pot tenir?
Quina tecnologia coneixem o fem servir en la nostra vida diària?
Com han canviat les tecnologies al llarg del temps?
Totes les tecnologies són digitals?
Quina tecnologia ens agradaria inventar o millorar per ajudar algú?
Objectius d’Aprenentatge
Comprendre què és la tecnologia i identificar-ne exemples del dia a dia.
Reconèixer l’evolució de la tecnologia des de la prehistòria fins avui.
Iniciar-se en el pensament computacional a través d’activitats de programació i robòtica.
Desenvolupar actituds de curiositat, exploració i cooperació.
Reflexió
L’alumnat ha descobert que la tecnologia no només és digital, sinó que ha existit des de fa milers d’anys. El projecte ha despertat l’interès per comprendre com funcionen les coses i ha donat peu a converses molt enriquidores sobre el passat i el futur. Han après que ells també poden crear tecnologia, i això els ha empoderat com a petits inventors i inventores.