
Dos vides per als llibres
Escola Consol Ferré - Amposta
Infantil
e3010773@xtec.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Realment, necessiteu tots els llibres que teniu?
Propòsit del projecte
Que els infants facin un consum responsable dels contes, promovent la donació d'aquells llibres que ja no utilitzen per oferir-los una segona vida. Aquesta acció té com a objectiu fer-los arribar a altres persones amb menys recursos, contribuint així a reduir la desigualtat en l'accés a la lectura i al coneixement.
Descripció del projecte i de l’obra
El projecte neix a partir de l’aportació d’un conte per part d’un infant de l’aula. Arran d’aquesta situació es crea una rivalitat de comparació entre els iguals per veure qui en té més a casa. Llavors la mestra aprofita la situació per generar la pregunta essencial. A partir d’aquí els infants reflexionen si cal tenir-ne tants i què fer amb els que ja no utilitzen.
Creació d’obres o productes
El producte final d’aquest projecte consisteix en una recollida de llibres per als afectats per la DANA de València. Per arribar a aquest producte final s’han creat uns cartells informatius, amb els panells tàctils, per fer difusió de la recollida entre la comunitat educativa. Aquests cartells s’han penjat en format físic per tota l'escola i en format digital a la plataforma de comunicació que tenim amb les famílies.


Col·laboradors externs
Per realitzar aquest projecte ha estat molt enriquidora la col·laboració amb la ONG “Fundación Proyecto Vivir” de València.
Preguntes connectores
Què podem fer amb els contes que ja no utilitzem?
De quina manera podem fer arribar els contes als que ho necessiten?
Com podem saber quines tasques realitza una ONG?
Com han de ser els llibres que donarem?
Què podem fer per explicar la recollida de llibres a la resta de la comunitat?
Com podem desitjar als destinataris que gaudeixin dels contes i llibres que els hem regalat?
Objectius d’Aprenentatge
Establir connexions entre els coneixements previs i les idees que va adquirint per, modificar, si és necessari, les seves idees inicials a partir de les converses amb els iguals i amb la mestra.
Extreure la idea principal d’un conte per conèixer la ONG i la seva tasca.
Utilitzar el llenguatge escrit per expressar les seves idees en el cartell.
Familiaritzar-se amb la pantalla tàctil per fer lectura d’imatges i crear el cartell.
Adonar-se de les desigualtats entre les persones per empatitzar amb elles i realitzar una acció que redueixi aquestes desigualtats.
Adquirir un paper actiu en la societat des de ben petits per fomentar una ciutadania compromesa i responsable.
Reflexió
“M’ha agradat ajudar a les persones de València a tenir llibres perquè puguin aprendre a llegir. És molt important saber llegir. Imagina’t que vols anar al metge i vas al supermercat”. Alumne d’I5 “Ha estat un projecte on ha aflorat la solidaritat entre l’alumnat i la comunitat educativa. Tot gràcies a l’empatia que tothom ha mostrat pels afectats de la DANA”. Tutora d’Infantil.