Descobrim el passat.
Escola La Maquinista - Barcelona
Infantil
escola@escolalamaquinista.cat
.

Col.laboradors


Pregunta essencial, repte o servei
Com podem aprendre del passat per cuidar-nos millor?
Propòsit del projecte
El projecte vol abordar el problema de la manca d’eines per resoldre conflictes i conviure des del respecte i la diversitat. A través del desafiament “Com podem aprendre dels conflictes del passat per cuidar-nos millor?”, connectem amb la necessitat dels infants de créixer emocionalment, desenvolupar empatia, treballar en equip i construir una identitat oberta i respectuosa. El projecte fomenta l’autonomia, la comunicació i la convivència positiva a través d’experiències significatives.
Descripció del projecte i de l’obra
Els infants d’I5 han investigat la vida als castells medievals per comprendre com es vivia, s’organitzava la societat i es resolien els conflictes. Han comparat el passat amb el present, reflexionant sobre la convivència, la salut i la diversitat cultural. L’aprenentatge s’ha enriquit amb tallers vivencials, visites i activitats cooperatives, afavorint la participació activa i el pensament crític des d’una mirada globalitzadora.
Creació d’obres o productes
L’alumnat ha participat en processos creatius com la construcció d’una maqueta d’un castell i la creació d’una cooperativa per elaborar productes naturals. També han dissenyat un espai de resolució de conflictes a l’aula. Aquestes accions han permès reflexionar sobre la convivència, la salut i el treball en equip, donant una resposta significativa al desafiament de com aprendre dels conflictes del passat per cuidar-nos millor en el present.


Col·laboradors externs
La col·laboració amb Badalona Capaç i la Colla Castellera Jove de Barcelona ens han ajudat aportant experiències reals, coneixements i mirades diferents: ens han ensenyat a fer castells humans, a conèixer altres cultures i a cuidar-nos amb remeis naturals. Gràcies a elles, hem après d’una manera més viva i significativa. Per part nostra, hem compartit els nostres aprenentatges i les nostres creacions, fent-les partícips del projecte i mostrant com, des de petits, podem construir un món més respectuós i cooperatiu.
Preguntes connectores
Algunes de les preguntes que han guiat el projecte i han ajudat a estructurar els aprenentatges han estat:
– Com vivien abans i com vivim ara?
– Com es resolien els conflictes a l’edat mitjana i com ho fem nosaltres?
– Què feien per cuidar-se i què fem nosaltres?
– Ens comuniquem tots de la mateixa manera?
– Què podem aprendre del passat per viure millor avui?
Aquestes preguntes han ajudat l’alumnat a observar, investigar, reflexionar i connectar amb el seu propi entorn i vivències.
Objectius d’Aprenentatge
Volem que els infants entenguin les diferències entre el passat i el present (habitatge, organització social, protecció i cures). A més, volem que aprenguin a treballar en equip, a escoltar els altres, a resoldre conflictes de forma pacífica i a expressar les seves emocions i idees. Tot això els ajuda a créixer com a persones i a conviure millor amb els altres.
Reflexió
El projecte ens ha fet créixer com a grup: hem après a escoltar-nos, cuidar-nos i treballar plegats. Ens ha ajudat a entendre millor la importància de la convivència, la resolució pacífica de conflictes i el respecte per la diversitat. També ens ha connectat amb les famílies i l’entorn, que han participat activament en les activitats. Compartir els aprenentatges amb la comunitat ha donat sentit i valor a tot el procés viscut.