Projecte

Desastres naturals: Les pedregades

Escola Francesco Tonucci - Lleida

Infantil

Escola Francesco Tonucci

.

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Eines manuals
Durada
entre 10 i 25 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Què podem fer perquè les pedres de gel no facin mal a les persones, les plantes i les coses?

Propòsit del projecte

El projecte aborda el problema de les pedregades com a fenomen natural que pot causar danys. El desafiament és entendre com funcionen i com ens podem protegir. Això connecta amb el creixement personal dels infants perquè fomenta la curiositat, l’observació, l’autonomia i la responsabilitat. També ajuda a gestionar emocions com la por i desenvolupa una actitud crítica, activa i conscient davant del món que els envolta.

Descripció del projecte i de l’obra

Procés d'investigació: Visualització de vídeos reals de pedregades. Diàlegs sobre vivències personals dels infants relacionades amb les pedregades. Connexió amb l'entorn i la vida real (què han vist, sentit, viscut?). Què passa quan cau gel? Experimentació: Tirar gel des de diferents altures. Observar com es trenca o com impacta segons el tipus de superfície. Comparació de mides i formes del gel. Processos d’actuació: Què podem fer perquè les pedregades no facin mal? Com podem protegir les plantes, cotxes o persones? Difusió del que han après a la jornada científica de l'escola.

Creació d’obres o productes

L’alumnat ha iniciat el projecte observant vídeos i compartint experiències sobre pedregades, fet que ha despertat la seva curiositat. A partir de preguntes sorgides, han experimentat amb gel de diferents mides, alçades i superfícies, observant-ne els efectes. Han fet hipòtesis, comparant resultats i reflexionat sobre com protegir-se. Ha estat un procés vivencial i creatiu que ha afavorit l’observació, el pensament científic i la connexió amb l’entorn natural.

Col·laboradors externs

Aquest projecte no ha comptat amb col·laboracions externes.

Preguntes connectores

Què són les pedregades?
D’on surten les pedres de gel?
Com són les pedres de gel? Totes són iguals?
Què passa quan les llencem des de diferents llocs?
Què es trenca o es fa mal quan cauen pedres de gel?
Com podem protegir les persones, les plantes i els objectes?
Què hem après sobre les pedregades?

Objectius d’Aprenentatge

Coneixements que volem que integri l’alumnat:Coneixement del medi natural:
Saber què és una pedregada i com es forma.
Comprendre que el gel pot aparèixer de forma natural i provocar canvis o danys.
Propietats dels materials:
Observar com es comporta el gel segons la mida, la forma, la temperatura o la superfície.
Relació causa-efecte:
Entendre què passa quan el gel cau des de diferents alçades o sobre diferents superfícies.
Consciència del risc i la protecció:
Reconèixer situacions de perill i pensar formes de protegir-se i protegir l'entorn.
Habilitats que volem desenvolupar:
Habilitats d’observació i experimentació:
Mirar amb atenció, tocar, comparar, formular hipòtesis i comprovar resultats.
Pensament crític i resolució de problemes:
Identificar un problema i buscar-hi solucions creatives (com protegir-se de la pedra).
Treball cooperatiu i comunicació:
Escoltar, parlar, compartir idees i construir coneixement en grup.
Expressió de les emocions i gestió de la por:
Parlar del que senten davant fenòmens com la pedregada i trobar respostes positives.
Autonomia i iniciativa:
Participar activament, prendre decisions i responsabilitzar-se d’accions pròpies i compartides.

Reflexió

El projecte ha despertat la curiositat científica dels infants i ha fomentat l'observació, l'experimentació i el pensament crític. Ha generat converses a l'aula i a casa, implicant les famílies i connectant l'escola amb l'entorn. Els infants han après a fer-se preguntes, a investigar i a valorar la importància de protegir-se davant fenòmens naturals com les pedregades.