Projecte

De qui és aquest rastre!

Institut Escola el Morsell - Olivella

Infantil

a8077371@xtec.cat

.

Col.laboradors

Share
Etapa/Cicle
Infantil
Àmbits d’acció
Medi Ambient
Tecnologies Maker
Impressió 3D
Durada
entre 25 i 35 hores

Pregunta essencial, repte o servei

Com podem saber de qui és aquest rastre?

Propòsit del projecte

Que l’alumnat conegui i reconegui els animals del seu entorn proper a través dels rastres que deixen, desenvolupant la capacitat d’observació, la curiositat i el respecte pel món natural. A més, que adquireixi consciència sobre la necessitat de protegir els espais naturals i de conviure amb la fauna salvatge sense alterar-ne els hàbitats.

Descripció del projecte i de l’obra

Els infants es converteix en petits científics i detectius per descobrir quins animals viuen al seu entorn a partir dels rastres. A través de sortides al bosc, observacions, converses i hipòtesis, exploren petjades, excrements, restes de pèl i terra remoguda. També reflexionen sobre com conviure amb aquests animals sense alterar el seu hàbitat. Hem après que hem de ser respectuosos amb el seu espai i buscar maneres de conviure i tenir respecte i responsabilitat envers la natura que els envolta.

Creació d’obres o productes

Els infants reprodueixen petjades d’animals observades al bosc amb plastilina, guix i motlles 3D. Aquesta activitat maker ajuda a comparar formes, mides i característiques, tot reforçant l’observació científica i el treball cooperatiu. El procés inclou l’experimentació, la repetició, la conversa i la millora, i culmina amb una exposició col·lectiva que permet compartir descobertes amb la resta de la comunitat educativa.

Col·laboradors externs

L’Àrea de Medi Ambient de l’Ajuntament ha col·laborat aportant coneixement sobre la fauna local i recursos per facilitar l’estudi de rastres. Aquesta interacció ha reforçat la connexió entre escola i municipi i ha ajudat a donar visibilitat al projecte.

Preguntes connectores

-Quins animals viuen al bosc?
-De qui són aquestes petjades?
-Qui ha remogut la terra? Per què?
-De qui són aquests excrements?
-De qui és aquest pèl?
-Hi ha animals salvatges que generen perill?

Objectius d’Aprenentatge

-Identificar i nomenar alguns dels animals més comuns que viuen al bosc. Construir un minimón del bosc amb alguns dels animals.
-Reconèixer i identificar petjades d'animals comuns, que ens donen pistes sobre qui viu al bosc.
-Identificar algunes de les causes comunes per les quals la terra es remou, associant-ho amb l'activitat d'animals, persones.
- Comprendre que els excrements dels animals són una pista que ens pot ajudar a saber quin animal és i què ha menjat.
-Capacitat d'observació i comprensió de restes de pells i plomes que trobem al bosc que ens poden ajudar a descobrir quins animals hi viuen i com són de prop.
-Iniciar una comprensió en la connexió entre els animals salvatges i l'entorn humà, aprenen preocupacions bàsiques importants per aquesta relació.

Reflexió

Una de les reflexions més importants que hem extret és la necessitat de respectar el medi natural i ser conscients de l’impacte que podem tenir com a éssers humans, un hàbitat ple de vida, amb una biodiversitat sorprenent que cal protegir. Cal evitar fer soroll innecessari, ja que pot espantar els animals o alterar els seus comportaments naturals. També hem de caminar pels camins marcats per no destruir hàbitats ni trepitjar rastres importants per als estudis.